Regisztráció és bejelentkezés

3D modellezés keresztmetszeti kontúrok alapján

A 3D modellezés és rekonstrukció a számítógépes grafika egyik kiemelt és aktívan kutatott területe. Alkalmazása kiterjed az orvosi diagnosztikára, mint például volumetrikus adatok (CT, MRI stb. ) megjelenítésére és vizualizációjára, de a játékfejlesztés és a 3D animáció területén szintén fontos.

A modellek elkészítése történhet 3D szerkesztőprogramok, vagy valós modellek felhasználása esetén különböző képalkotó berendezések segítségével (lézer szkennelés, tomográfia). Egy lehetséges módszer a modellezésre, a CT felvételek esetén is alkalmazható, keresztmetszeti kontúrok alapján történő alakrekonstrukció, amikor a modellezendő objektum valamilyen keresztmetszeti felvételei állnak rendelkezésre és az ezeken detektált kontúrok szolgálnak a feldolgozás alapjául.

Mivel az orvosi képalkotó berendezések használata meglehetősen drága és körülményes, egy praktikus és egyszerűbb alternatívát jelenthet a jelen dolgozat témájául is választott eljárás. A kiindulási alapot egy valós, agyagból megmintázott és digitalizálni kívánt objektum jelenti, amely felszeletelésével és a szeletek lefényképezésével nyerhetők a keresztmetszeti kontúrok. Ezután a kontúrok távolság-transzformációjával egy 3D skalármező számítható, amelynek zérus értékhez tartozó izofelülete szolgáltatja számunkra a digitalizált modellt.

A dolgozat egy konkrét eseten keresztül igyekszik bemutatni az eljárás és a feldolgozás lépéseit, elemezve azok előnyeit és hátrányait, valamint értékelve a módszer segítségével elérhető pontosságot és látványt, kitekintve a jövőbeli fejlesztési lehetőségekre is.

szerző

  • Sánta Márton
    Villamosmérnöki szak, mesterképzés
    mesterképzés (MA/MSc)

konzulens

  • Dr. Csébfalvi Balázs
    egyetemi docens, Irányítástechnika és Informatika Tanszék

helyezés

II. helyezett