Regisztráció és bejelentkezés

Alacsony veszteségű villamos autótöltő modellezése

A teljesítményelektronikai átalakítók kulcsfontosságúak bármilyen villamos jármű töltőrendszer megtervezésekor, függetlenül az akkumulátor kapacitásától és az alkalmazástól. Napjainkban a teljesítménytényező-korrekciós (PFC) átalakítók egyszerű konfigurációjuk miatt népszerűek az elektromos járművek (EV) töltőrendszereiben. Az úgynevezett SEPIC (single-ended primary inductor converters) és a Cuk PFC konverterek előnyösebbek a buck-boost konverterekkel szemben a nagyobb hatásfok, az alacsonyabb áramhullámosság és a folyamatos bemeneti áramuk miatt. Annak ellenére, hogy szinte azonos konfigurációkkal rendelkeznek, a SEPIC és Cuk konvertereknek megvannak az előnyei és hátrányai. Ennek ellenére ez a két konverter együttesen egyetlen kapcsolóval vezérelhető annak érdekében, hogy bipoláris kimenetet kapjunk. Ez az új bipoláris konverter mindkét korábban említett konverter előnyeit hordozza. Ezen túlmenően egy kapcsolt induktivitás konfigurációt a bemeneti oldalon nagyobb feszültségerősítést mutat kisebb munkaciklus mellett, ami alacsonyabb vezetési veszteséget eredményez a kapcsolóban. A SEPIC és Cuk konverterek együttes alkalmazása biztosítja az átlapolt működést, ami csak feleakkora kapcsolási frekvenciát tesz szükségessé egy konverterhez képest, csökkentve ezzel a veszteséget a diódákak fordított helyreállítási átmenet során. Végül, de nem utolsósorban, a bemeneti oldalon egyetlen kapcsoló megléte megkönnyíti a vezérlés tervezését azzal együtt, hogy egy csatolt induktivitás beillesztésével galvanikus leválasztást lehet biztosítani a kimeneti oldalról a nagyméretű EV akkumulátortöltő rendszerek számára. Ez a megoldás ideális helyettesítője a Dual Active Bridge (DAB) átalakítóknak.

szerző

  • Al-Hysam Md Abdullah
    Villamosmérnöki szak, mesterképzés
    mesterképzés (MA/MSc)

konzulens

  • Dr. Raisz Dávid
    egyetemi docens, Villamos Energetika Tanszék

helyezés

II. helyezett