Regisztráció és bejelentkezés

Az önvezető gépkocsik parkolóhely-választása - Hatósági szabályozási és korlátozási lehetőségek egy modellvilágban

Az önvezető gépjárművek megjelenésével a városaink közlekedése gyökeresen meg fog változni. Ezen gépjárművek ugyanis nem törvényszerűen maradnak utasaik célállomása közelében, hanem a parkolóhelyüket tetszőlegesen is megválaszthatják. Valószínűsíthető, hogy mind a járműgyártók, mind a gépjármű-tulajdonosok olyan parkolóhelyeket vetetnének célba ezen gépjárművekkel, melyeknek a tulajdonos szempontjából vett költsége a lehető legkevesebb.

Sajnos ez a cél ugyan megfelel a gépjármű-tulajdonosok igényének, de az olcsó parkolóhelyek feltételezhetően a városok külső kerületeiben találhatóak (esetleg a tulajdonosok otthoni, saját garázsa is szóba jöhet, mint célpont), így az önvezető autók potenciálisan hosszú utakat fognak megtenni anélkül, hogy "hasznos terhet" vinnének. Ez a nyilvánvaló problémák (zaj- és károsanyag-kibocsátás) mellett további gondokat is okozhatnak, hiszen városaink úthálózati kapacitása véges, így nem feltétlenül tud megbírkózni a megnövekvő forgalmi igénnyel.

Annak érdekében, hogy ezen negatív hatásokat visszaszorítsuk, vélhetően hatósági szabályozásra lesz szükség. Dolgozatomban olyan paramétereket keresek, melyek beállítása alapvetően befolyásolja az önvezető gépjárművek parkolóhely-választását, így alapul szolgálhatnak hatósági korlátozó paramétereknek. A vizsgálatokhoz elkészítettem egy város egyszerű matematikai modelljét. Bemutatok egy decentralizált, egyidejű aukción alapuló parkolóhely-kiosztó mechanizmust is. Ebben a modellvilágban két alapvető paramétert találtam a parkolóhelyek választása szempontjából (megfelelő parkolóhelyek preferencialistájának súlyozása és a maximális eltávolodás). E két paraméter változtatásával jelentősen változik a modellezett gépjárművek parkolási szokása, mely befolyásolja a gépjárművek által kibocsátott zajt és károsanyagot, a tulajdonosok parkolásra fordított költségét (így a parkolószolgáltatók bevétételét is), továbbá a sikeres parkolóhely-foglalást is.

szerző

  • Alekszejenkó Levente
    Mérnök informatikus szak, mesterképzés
    mesterképzés (MA/MSc)

konzulens

  • Dr. Dobrowiecki Tadeusz
    egyetemi tanár, Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék

helyezés

III. helyezett