Regisztráció és bejelentkezés

Intelligens városi közlekedési rendszerek -- Explicit torlódásértesítésen alapuló jelzéskoordináció

Dolgozatomban egy okosautókból és intelligens infrastruktúrából álló közlekedési rendszert vizsgálok. A rendszer komponensei, azaz a járművek (okosautók) és az intelligens forgalomirányító berendezések (bírók) képesek egymással kommunikálni annak érdekében, hogy a forgalmi hálózat általános áteresztőképességét javítsák, illetve a váratlan helyzetekben való áteresztőképesség-romlást csökkentsék.

Jelen vizsgálatok során feltételezzük, hogy az okosautók teljes mértékben önvezetőek, az egymással és a bírókkal való kommunikációjuk ideálisnak tekinthető. A bírók egymás közötti kommunikációját is ideálisnak feltételezzük. Továbbá feltesszük azt is, hogy a járművek és a bírók kooperatívak és jóhiszeműek, ismerik a dolgozatban definiált protokollokat, és az üzenetek által explicite vagy implicite előírt akciókat hiba nélkül végre tudják hajtani.

Ezen feltételezések mellett is megfigyelhetjük, hogy a korábbi vizsgálataink során kialakított szimulációs rendszerből nyert makroszkopikus fundamentális diagramok főleg extrém terhelés mellett a hagyományos, időzítésen alapuló rendszerek előnyösebb tulajdonságokat mutatnak. Ezt annak tudhatjuk be, hogy egy lokális optimalizálás nem optimalizálja a globális hálózat áteresztőképességét. Feltételezésünk, hogy ezen javítani tudunk, ha a bírókat is csoportosítjuk valamilyen elv mentén, és forgalomirányítási döntésüket összehangoljuk.

A dolgozatban egy algoritmust mutatunk arra, hogy mely csomópontokat érdemes így egy csoportként kezelni. Ettől a csoporttól elvárjuk, hogy jól skálázódjon a csomópontok számával, valós időben legyen képes reagálni az aktuális forgalmi helyzetekre. A csoport bírói legyenek képesek valamilyen módon jelzéskoordinációra, méghozzá úgy, hogy ez ne igényelje artériák előzetes definícióját.

Kitérünk arra, hogyan lehet a valós idejű reakciót megvalósítani, azaz felírni a jelzésterv-generálást egy egészértékű programozási feladatként. A jelzéskoordináció megvalósításához pedig a számítógépes hálózatokon alkalmazott explicit torlódásjelzés (Explicit Congestion Notification) alkalmazhatóságát vizsgáljuk meg.

Az elkészült rendszer képességeit a Simulation of Urban MObility szimulátoron vizsgáljuk budapesti forgalmi helyzeteket alapul véve.

szerző

  • Alekszejenkó Levente
    Mérnök informatikus szak, mesterképzés
    mesterképzés (MA/MSc)

konzulens

  • Dr. Dobrowiecki Tadeusz
    egyetemi tanár, Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék

helyezés

I. helyezett