Szolgáltatáshirdetés protokoll modellezése többcsatornás járműkommunikáció szimulációs vizsgálatához
Konzulensek: Dr. Bokor László (BME HIT), Váradi András (Commsignia Kft.)
Az elmúlt években tovább folytatódott a közlekedési eszközök által használt járműkommunikációs (Vehicle-to-everything, V2X) technológiák gyors térnyerése. Segítségükkel elsősorban a biztonság szempontjából kritikus, valamint hatékonyságnövelő szolgáltatások nyújthatóak. Az ezekre épülő alkalmazások rohamos terjedése és fejlődése [1] miatt a rádiós közeg hamar túlterheltté válhat, mely számottevő problémát idézhet elő a rendszer használatában. Ráadásul a következő generációs alkalmazások jóval nagyobb sávszélességet képesek kihasználni, mint elődeik az egyre csökkenő késleltetési, illetve az egyre növekvő hatótávolsági és küldési gyakorisági igényeik eredményeképp.
Egy valószínűsíthető megoldást a V2X rendszerek többcsatornás működése (Multi-channel Operation, MCO) jelenthet [2][3], mely támogatásához az 5,9 GHz-es spektrumban jelöltek ki erőforrásokat. Az egyik fő feladat az információcsere koordinációja, szinkronizálása és a hozzáférés kihívásainak azonosítása olyan szcenáriók esetén, ahol az egyes szolgáltatások más-más fizikai csatornán üzemelnek.
A dolgozat célja a szolgáltatások többcsatornás működését biztosító szolgáltatás hirdetés üzenetek [4] vizsgálata, a különböző üzemmódok hatékonyságának összehasonlítása és a potenciális előnyök számszerűsítése OMNeT++ és Artery alapú [5] szimulációs keretrendszerben történő megvalósításával.
[1] C2C-CC, Guidance for day 2 and beyond roadmap, (Online, Utoljára letöltve: 2021.09.29.) https://www.car-2-car.org/fileadmin/documents/General_Documents/C2CCC_WP_2072_RoadmapDay2AndBeyond.pdf
[2] Topics in Automotive Networking and Applications, Multichannel Communications in Vehicular Ad Hoc Networks: A Survey, (Online, Utoljára letöltve: 2021.09.29.) https://ieeexplore.ieee.org/document/6515061
[3] 23rd ITS World Congress, Next steps for Multi-channel Operation in EU V2X Systems, (Online, Utoljára letöltve: 2021.09.29.) https://festag-net.de/wp-content/uploads/2019/11/2016_its-wc_multichannel.pdf
[4] ETSI TS 102 890-1 V1.1.1 (2017-05), Intelligent Transport Systems (ITS); Facilities layer function; Services Announcement (SA) specification, (Online, Utoljára letöltve: 2021.09.29.) https://www.etsi.org/deliver/etsi_ts/102800_102899/10289001/01.01.01_60/ts_10289001v010101p.pdf
[5] Artery V2X Simulation Framework, (Online, Utoljára letöltve: 2021.09.29.) http://artery.v2x-research.eu/
szerző
-
Turi-Kováts Szilárd
Mérnök informatikus szak, mesterképzés
mesterképzés (MA/MSc)
konzulens
-
Dr. Bokor László
egyetemi docens, Hálózati Rendszerek és Szolgáltatások Tanszék