Villamos autó töltőállomások sztochasztikus modellezése
A tanszéki feladatkiírás szerint a feladat egy töltőállomás sztochasztikus modellezése, mely során át kell tekinteni a gyorstöltő-állomások méretezésére vonatkozó nemzetközi szakirodalmat; modellezni a beérkezési intenzitást, az autókra jellemző töltési karakterisztikát, a beérkezéskori töltöttség nagyságát; végül pedig készíteni egy sztochasztikus modellt MATLAB környezetben, amely segítségével különböző intenzitású járműforgalom mellett meg lehet határozni a szükséges töltőfejek számát.
A fentieknek megfelelően munkámat a téma bevezetésével, a feladat indokoltságának megalapozásával kezdtem. A villamos autók típusainak, töltési lehetőségeinek rövid áttekintését követően szakirodalomkutatással folytattam a munkámat. Külön dolgoztam fel a gyorstöltőállomás létesítéssel, méretezéssel foglalkozó, valamint külön a töltőállmás modellezéssel foglalkozó cikkeket.
Az átfogó irodalomkutatást követően a sztochasztikus modell felépítésének bemutatásával folytattam a dolgozatomat. Először ismertettem a töltőállomással kapcsolatos modelleket, a beérkezést, kialakuló várakozási sort leíró matematikai modellt, valamint a kiszolgálás leképzésére vonatkozó lehetőségeket is, majd ezt követően a villamos autókkal kapcsolatos modellekkel foglalkoztam, nevezetesen az érkezésre és távozásra vonatkozó töltöttségi statisztikákkal, töltési karakterisztikákkal és a töltési idő meghatározásával.
A dolgozatom utolsó nagy tartalmi egysége a felépített modell eredményeinek kiértékelésével foglalkozik. Bemutatom a méretezéskor szem előtt tartandó szempontokat, megvizsgálom a modell bemeneti paramétereinek végeredményre gyakorolt hatását, illetve ismeretem a feladatkiíráson túlmutató, időfüggő beérkezési intenzitás mellett végzett szimuláció eredményeit is.
szerző
-
Törő Dominik
Villamosmérnöki szak, mesterképzés
mesterképzés (MA/MSc)
konzulens
-
Dr. Farkas Csaba
egyetemi adjunktus, Villamos Energetika Tanszék