Regisztráció és bejelentkezés

Nagyméretű felületszerelt kondenzátorok újraömlesztéses forrasztás közbeni mozgásának vizsgálata

Napjaink egyik legelterjedtebb forrasztási technológiája az újraömlesztéses forrasztás, mellyel legtöbbször felületszerelt alkatrészeket rögzítenek nyomtatott huzalozású lemezre. Jól ismert és nagy irodalommal rendelkezik a forrasztás közben az alkatrészre ható erők és az alkatrészek mozgásának leírása. A szakirodalomban részletesen tárgyalt kérdés a felületszerelt alkatrészek forrasztás közben fellépő hibáinak okai is. Különböző vizsgálatok bizonyítják, hogy nagyméretű alkatrészek esetén – pl. két kivezetéssel rendelkező felületszerelt (SMD – surface mounted device) kondenzátorok, nagyméretű FET-ek (térvezérlésű tranzisztor – field-effect transistor) – a kivezetések között a hőmérsékletkülönbség a forrasztás közben annyira jelentős is lehet a kivezetők távolsága miatt, hogy az egyik oldalon már megolvad a forraszanyag, míg az ellenkező oldalon még nem. Legrosszabb esetben, a két ellentétes oldalon eltérő mértékben fellépő erők miatt az alkatrészek elmozdulhatnak a beültetési pozícióból, és nyitott kötések is kialakulhatnak forrasztási hibaként. Az alkatrészek forrasztás közbeni mozgásának vizsgálatához elsőnek a forrasz alakjának, profiljának meghatározása szükséges, amely a szakirodalom szerint kissé körülményesen, illetve külön célszoftverekkel lehetséges.

Saját munkám eredményeképpen ismertetek egy új, a forraszprofil meghatározására szolgáló, különböző geometriai megfontolásokra alapozott analitikus módszert, mely lehetővé teszi a forrasztás közben fellépő erők egyszerű számítását. Ezen módszer felhasználásával vizsgálom egy nagyméretű felületszerelt kondenzátor (10 × 9 × 5.5 mm) forrasztás közbeni mozgását két peremfeltétel esetére is; miszerint az ellentétes oldalon, ahol a forrasz nem olvadt meg, a forraszpaszta reológiai tulajdonságait (frissen nyomtatott állapot), illetve a súrlódási tulajdonságait (kiszáradt állapot pl. gyártósor leállása miatt) veszem figyelembe a számításoknál. Végezetül, az eredmények alapján adok egy lehetséges megoldást is az alkatrészek forrasztás közben elmozdulásának csökkentésére. A téma aktualitása megkérdőjelezhetetlen, főleg a manapság az eMobility szellemében egyre jobban elterjedő elektromos járművek szempontjából. E területen exponenciálisan növekvő darabszámban gyártanak nagyméretű alkatrészek felhasználásával eszközöket, ezért a hibajelenségek minimalizálása rendkívül kritikus élet – és nem utolsó sorban vagyonvédelmi szempontból.

szerző

  • Szilágyi Richárd
    Villamosmérnöki szak, alapképzés
    alapképzés (BA/BSc)

konzulens

  • Dr. Krammer Olivér
    egyetemi docens, Elektronikai Technológia Tanszék

helyezés

III. helyezett