Regisztráció és bejelentkezés

Kevert valóság alkalmazása mérési feladatokban

Az iparban számos olyan folyamat létezik, amit már a mai technológiával hatékonyabbá, illetve gyorsabbá lehet tenni. Ezen feladatok közé tartoznak például a különböző összeszerelési útmutatók, amelyekre a virtuális valóságban sokkal szemléletesebb útmutatót lehet készíteni. A mérnökök munkáját megnehezíti még például, hogy első lépésben egy szerszámmal le kell mérniük az adott tárgy tulajdonságait, majd ezt követően az értekét egy másik eszköz vagy útmutató segítségével ki kell elemezniük. Itt felmerülhetnek olyan komplikációk is, hogy emberi hiba miatt rosszul kerül megítélésre egy határérték.

Az Ipar 4.0 megjelenésével a fent említett és még sok más problémára is megoldást nyújthat a Mixed Reality. A technológia használatával elkezdtek kísérletezni már a gyártósoron, illetve különböző építőipari cégeknél is. Ezeknél az iparágaknál nagy előnyt jelent, hogy a kevert valóságot alkalmazó eszközökön futó gépi látás algoritmusok segítségével az eszköz viselője azonnali visszajelzést kaphat például a futószalagon megjelenő eszközökről, azok minőségi megfelelőségéről, gyártási hibáiról stb.

A dolgozatom bemutatja a különböző jelenlegi virtuális és kiterjesztett valóság nyújtotta lehetőségeket, megjelenítési technológiákat. Ezek mellett az ipar különböző területén a jelenleg alkalmazott megoldások kerülnek prezentálásra és összehasonlításra alkalmazhatóság szempontjából.

Ezt követően a kiválasztott technológiák és keretrendszerek használatával egy olyan prototípust készítek el, ami a környezetből képes különböző információk kinyerésére (például: távolság, elfordulási szög), valamint előre tarolt adatok feldolgozására (például: határértékek, előző mérési adatok, plusz információk.) A prototípus szemlélteti, hogy a környezet és a tárolt információkból lehetséges, összetettebb következtetéseket leszűrni a mért objektummal és környezetével kapcsolatban. A kinyert információkat pedig a felhasználó számára esztétikus és praktikus módon megjeleníti a virtuális valóság technológia nyújtotta lehetőségeknek köszönhetően.

A prototípuson keresztül részletesen bemutatásra kerülnek a különböző technológiák és a mögöttük rejlő elméleti ismeretek és megfontolások. Valamit a kutatás közben felmerült különböző problémák és ezeknek a megoldásai, döntési lehetőségek és a választott irányvonal indokai.

Végezetül pedig az elért eredmények tesztjei és összefoglalója következik. Összefoglaló kitér az általam készített technológia nyújtotta lehetőségekre és korlátokra, illetve az esetleges további fejlesztési lehetőségekre.

szerző

  • Borsos Dániel
    Mérnök informatikus szak, mesterképzés
    mesterképzés (MA/MSc)

konzulens

  • Dr. Forstner Bertalan
    Docens, Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék