Regisztráció és bejelentkezés

Felügyelőalkalmazás fejlesztése mobil oktatójátékokhoz

Napjaink egyre növekvő problémája, hogy az általános tanítási és tanulási módszerek a mai rohanó, digitalizálódó világban egyre kevésbé testhezállóak, és nem képesek lekötni a gyermekek figyelmét. Ez hatványozottan igaz azokra a tanulókra, akik valamilyen tanulási nehézségben (diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia, stb.) vagy figyelemzavarban szenvednek. Számos kutatás bizonyítja, hogy a megváltozott percepciós mintával rendelkező gyerekek sokkal jobban képesek figyelni és kommunikálni valamilyen elektronikai eszközzel. Szerencsére az utóbbi időben az informatika és különösen a mobilipar fejlődésével már szinte mindenhol megtalálhatóak ezek a készülékek. Elterjedésükkel párhuzamosan egyre többféle oktatószoftver jelenik meg a különböző platformokra, ezeken belül is a legnépszerűbbek, adottságaikból adódóan az érintőképernyős mobiltelefonok és a tabletek. Kutatások irányulnak arra, hogy ezek felhasználásával játékos formában, újra élménnyé tegyék a tanulást. További előnye az elektronikus formában tálalt feladatoknak, hogy könnyen újrafelhasználhatóak, amivel értékes pedagógusi munkaidőt spórolnak meg, és lehetővé teszik az önálló gyakorlást is. Azonban az önálló gyakorlásnak nagy veszélye, hogy a tanuló nem tudja jól meghatározni a számára megfelelő feladatot, ismétlésszámot és nehézséget.

A tanszéken futó AdaptEd projekt ezekre a problémákra nyújt megoldást. A projekt keretein belül fejlesztett keretrendszer képes mérni a tanulók vagy inkább játékosok mentális és érzelmi állapotát, majd ez alapján befolyásolni a játékmenetet. A rendszer figyel arra, hogy folyamatosan a megfelelő állapotban tartsa a játékost, és így a lehető leghatékonyabbá tegye a tanulási folyamatot. Azonban az ilyen rendszereknek is szüksége van valamilyen felügyeletre egy képzett tanár részéről.

Munkánk során az AdaptEd keretrendszerhez fejlesztünk egy felügyelő alkalmazást, amin keresztül a tanár figyelemmel tudja követni a diákjait. Az Androidos alkalmazásban a tanár láthatja az osztályteremben játszó összes tanulójának játékmenetét és fiziológiai adatait. A tanár a megfigyelés mellett interakcióba is léphet mind a keretrendszerrel, mind a játékokkal. A keretrendszer osztályzó algoritmusainak tanítóhalmazát is a felügyelő határozza meg a személyes tapasztalatai alapján, majd futás közben is befolyásolhatja annak működését. Szükség esetén közvetlenül változtathat a játékok nehézségi szintjein is.

A dolgozat a felügyelő alkalmazás fent leírt feladatkörein keresztül mutatja be a komplex rendszer tervezési és implementálási feladatait, amik lehetővé teszik az újszerű felhasználási módot. A dolgozat kitér a bemutatott felügyelő alkalmazás valós környezetben futó tesztjeire is.

szerzők

  • Gazdi László
    Mérnök informatikus szak, mesterképzés
    mesterképzés (MA/MSc)

  • Bodolai Dorottya Éva
    Mérnök informatikus szak, alapképzés
    alapképzés (BA/BSc)

konzulens

  • Dr. Forstner Bertalan
    Docens, Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék