Regisztráció és bejelentkezés

Forgalom szabályozás fiktív városi környezetben

Manapság az életünk egyre több területén használunk intelligens eszközöket, amik legtöbbször még össze is vannak kötve más eszközökkel. Nincs ez másként a közlekedési hálózatokban sem. A fejlettebb országokban már nem csak visszajelzéseket kapunk a hálózattól, hogy éppen merre mehetünk hanem különböző eszközök segítségével mi is információt szolgáltatunk a hálózatnak az aktuális helyzetünkről, vagy éppen az általunk választott útról.

Ezen adatokból a hozzáértők egyszerű eszközökkel olyan információkat tudnak kinyerni amik segítségével a megfigyelt hálózatban optimalizálni lehet a járművek haladását. Számos módszer létezik a hálózatok lokális vagy globális irányítására viszont ezek sokszor külön infrastruktúra kiépítését igénylik. Az elmúlt évtizedekben elterjedt hálózatokba épített érzékelők és a járművek alapfelszereltségének számító GPS segítségével a bonyolultabb forgalom responsive és forgalom adaptive szabályzók elterjedését segítik elő. Ezek nagy előnye, hogy képesek alkalmazkodni a változó forgalmi viszonyokhoz ezzel csökkentve a járművek felesleges forgalomban tartózkodását.

A jelen tanulmányban egy fiktív közlekedési hálózat áteresztőképességének növelését tűztem ki célul. Az említett irányítási megfontolások közül elsősorban a forgalom responsive szabályzási módszert alkalmazom kétfajta megközelítésben és hasonlítom össze az előre beállított paraméterű hálózat áteresztőképességével. Ezen felül megvizsgálom, hogy a járművek útvonal tervezésének szinkronizálása a hálózati forgalom alakulásához milyen viszonyban van a járművek által hálózatban eltöltött idővel.

szerző

  • Teubl Dániel
    villamosmérnöki
    nappali

konzulens

  • Dr. Harmati István
    egyetemi docens, Irányítástechnika és Informatika Tanszék

helyezés

Egyetemi Hallgatói Képviselet III. helyezett