Grafikus processzorral gyorsított képszegmentálási algoritmus implementálása Android platformon
A képszegmentálás napjainkban széles körben alkalmazott eljárás a képfeldolgozás területén. Fő célja, hogy egy képet különálló szegmensekre bontson, amik jól megfeleltethetők való világbeli objektumoknak. A képszegmentálási algoritmusok közül a szín alapú szegmentálás népszerű kutatási területté vált a hardvereszközök teljesítményének növekedésével és a színes képek alkalmazásának elterjedésével. Az érintőképernyős mobil készülékek mára széles körben hozzáférhetők, és már jelentősebb számítási kapacitással és színes kamerával rendelkeznek – így alkalmasak képfeldolgozási, szegmentálási feladatok elvégzésére. Fontos cél tehát a jobb kép alapú detektálási megoldások kutatása és implementálása ezen a platformon. Munkám során egy pixel alapú színszegmentálási algoritmust valósítottam meg, ami színtérbeli távolság alapján kategorizálja a képpontokat. Az általános euklidészi távolságmérték helyett Mahalanobis-távolságot használ. Nagy mértékben épít az Android platform készülékeinek hardver adottságaira, bizonyos lépéseket a készülékekben alapfelszereltségnek számító grafikus feldolgozó egységen végez. Ezzel jelentős gyorsulást ér el összetettebb algoritmusokhoz, illetve szekvenciális futtatáshoz képest, miközben megbízható marad. A tesztelésre egy klasszikus feladatot, a furatszerelt ellenállások színkódjának felismerését használtam.
szerző
-
Opra István Balázs
villamosmérnöki
nappali
konzulens
-
Dr. Vajda Ferenc
Egyetemi docens, Irányítástechnika és Informatika Tanszék