Regisztráció és bejelentkezés

Szoftver használhatóság és felhasználói élmény mérése mobil eszközökön szenzoradatok analízisével

Szoftver használhatóság és felhasználói élmény mérése mobil eszközökön szenzoradatok analízisével

Nagy Ákos IV. Inf., nagy.akos.bme.2009@gmail.com

Konzulens: Kővári Bence, Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék, bence.kovari@aut.bme.hu

Ahogyan a számítógépek a mindennapi élet részévé váltak, úgy jelentek meg újabb és újabb kihívások a szoftverfejlesztésben is. Ma egy alkalmazás készítésekor nem csak arra figyelünk oda, hogy funkcionálisan megfeleljen a specifikációnak, hanem arra is, hogy a felhasználók a lehető legrövidebb tanulási szakasz után a lehető leghatékonyabban használhassák az alkalmazást. [1].

A mobil eszközök fejlődése további változásokat hozott a szoftverfejlesztésbe. Az ilyen eszközökön (akár mobiltelefonokról, PDA-król, vagy tabletekről van szó) a szokásos beviteli módok mellett megjelennek olyan interakciós lehetőségek, mint az érintőképernyő vagy különböző mozgásszenzorok. A felhasználóknak meg kell küzdeniük ezekkel az új eszközökkel, meg kell tanulniuk használni őket [2]. Ahhoz, hogy ez minél hatékonyabban történhessen, a szoftverek fejlesztőinek meg kell ismerniük a felhasználók eszköz- és alkalmazáshasználati szokásait.

Az ilyen adatok begyűjtése és elemezése időigényes feladat, viszont adott alkalmazás üzleti sikeréhez elengedhetetlen. A folyamat automatizációja komoly kihívás, viszont hatékony megvalósítás esetén nagyban hozzájárulhat az elkészült alkalmazás sikerességéhez.

Dolgozatomban egy Windows 8 platformra készült referencia-alkalmazáson keresztül térképeztem fel, hogy milyen adatokat érdemes gyűjteni a felhasználói interakciókról és a szenzorokból. Külön hangsúlyt fektettem arra, hogy a folyamat automatizált legyen és alkalmazásához a lehető legkevesebb módosítást kelljen végezni a szoftver forráskódjában. Keretrendszerem működését egy szoftver bevezetése kapcsán készült esettanulmányban vizsgáltam. A gyűjtött adatokat különböző statisztikai módszerekkel és vizualizációs eszközökkel feldolgoztam, értelmeztem és következtetéseket vontam le az általános felhasználói magatartással kapcsolatban.

Az elkészült komponens könnyen beilleszthető modulként már kész szoftverekbe, valamint a mérési keretrendszer könnyen felhasználható más mobil Windows platformok vizsgálatára is, így az eredmények könnyen általánosíthatóak egyéb mobil környezetekre is. A levont következtetések egyrészt segíthetnek megérteni a felhasználók igényeit, másrészt pedig olyan hibákra mutathatnak rá az alkalmazásban, amik a funkcionális tesztelési módszerek előtt rejtve maradnak.

Irodalom:

[1] B. Buxton, Sketching User Experiences, San Francisco: Morgan Kauffman, 2007.

[2] B. Ballard, Designing the Mobile User Experience, New York: John Wiley & Sons Inc., 2007.

szerző

  • Nagy Ákos
    mérnökinformatikus
    nappali

konzulens

  • Dr. Kővári Bence
    docens, Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék