Virtuális kollaborációs aréna és az új internet
A virtuális valóság (Virtual Reality, VR) rendszerek, komoly és szerteágazó kutatást és fejlesztést tesznek lehetővé. Kiterjedt alkalmazási területük az orvosi kutatás és gyakorlat. A ma használt VR rendszerek élethű grafikát és fizikai szimulációt ötvözve modellezik a valóságot.
A VR térben a biomechanikai eszközökkel rögzített emberi testtartás, mozgás egyedi jellemzőit három dimenzióban (3D) lekövethessük. A módszer segítségével korrekciós javaslatokat tehetünk a pozitúra vagy a mozgás javítására. A biomechanikai adatok ilyen jellegű alkalmazása lehetővé teszi, hogy mozgássérültek, atléták számára megfelelő
Dolgozatom célja olyan eszköz létrehozása, amely a 3D térben antropometriailag helyes megjelenítését teszi lehetővé már meglévő biomechanikai mérési adatoknak. A megjelenítéshez első lépésben létre kell hozni egy 3D környezetet, valamint egy vázrendszert amely képes fogadni és megjeleníteni az adatokat.
A munka során virtuális környezet került létrehozásra, kifejezetten fogyatékkal élők számára tervezve. A modellezés a SketchUp 8 és a Blender programban, a megjelenítés a VirCA (Virtual Collaboration Arena) platformon vált lehetővé. Ezekben a terekben lehetséges a megfelelő virtuális tartalmak megjelenítése.
A dolgozatban a modellezési eljárás, az alkalmazott programok, a VirCA rendszerbe való integrálás módja követhető végig, valamint egy virtuális mozgáslaborban való mozgás modellezése.
szerzők
-
Juhász Noémi
egészségügyi mérnöki
nappali -
Juhász Bibiána
egészségügyi mérnöki
nappali
konzulensek
-
Steiner Henriette
PHD Hallgató, konzulens, Irányítástechnika és Informatika Tanszék -
Dr. Baranyi Péter
, (külső) -
Galambos Péter
tudományos munkatárs, MTA SZTAKI (külső)