Regisztráció és bejelentkezés

Keretrendszer szellemi frissesség változását mérő játékokhoz

Keretrendszer szellemi frissesség változását mérő játékokhoz

A mentális képességek hanyatlása az életkor előrehaladásával természetes folyamat. Az orvoslásban a beteg aktuális szellemi képességének mérése jó eszköznek bizonyult bizonyos betegségek diagnosztizálásában, előrejelzésében. Viszont annak megállapítása, hogy a hanyatlás mikortól számít kórosnak, egyáltalán nem triviális még orvosi eszközök segítségével sem. Ráadásul ezek az eszközök költségesek és/vagy nem is hozzáférhetőek bárki számára, ezért az érintettek általában túl későn fordulnak szakorvoshoz, a betegséget túl későn ismerik fel.

További probléma, hogy sem a betegeknek, sem az orvosoknak nincsenek a páciens mentális képességeiről régebbi adataik, amelyekből látható lenne az állapot változása, így gyakran csak a hozzátartozók elmondására lehet támaszkodni. Napjaink fejlett számítástechnikai megoldásai több területen is nagy előrelépést hoztak. Az otthoni számítógépről is játszható játékok, amelyek jól meghatározott szempontok alapján mérik a játékos aktuális szellemi állapotát egy ezek közül. Ezen mérési adatok tárolása és időbeli követése lehetővé teszi az esetleges változások detektálását.

Dolgozatunk egy nagyobb projektben* elvégzett részfeladat megoldását mutatja be. Munkánk során egy keretrendszert terveztünk és valósítottunk meg szellemi frissesség változását figyelő számítógépes játékokhoz. A játékok tipikusan idős, számítógépes és internetes ismeretekkel nem vagy alig rendelkező emberek számára készülnek, amit a keretrendszer kialakításakor is szem előtt kellett tartanunk. A keretrendszernek továbbá segítenie kell a játékok kezelését, az adatok gyűjtését valamint azt, hogy a játékos mindig a legújabb játékokkal játszhasson. A játékok eredményeit automatikusan továbbítjuk egy központi szervernek, további feldolgozásra. Így az eredmények könnyen összehasonlíthatóvá válnak már meglévő orvosi tesztekkel is. Megoldásunk többféle természetes nyelven és platformon is működni képes, újabb játékokkal is bővíthető és alkalmas a felmerülő változtatási igények gyors kielégítésére.

*Az M3W (Maintaining and Measuring Mental Wellness, magyarul: A szellemi frissesség megőrzése és mérése) projekt az AAL Közös Program keretében, az Európai Bizottság és a nemzeti kutatás-fejlesztési és innovációs ügynökségek – Magyarországon a Nemzeti Innovációs Hivatal és a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség – támogatásával indult el 2011 decemberében és 2014 novemberében ér véget. A projektet a BME Egészségipari Mérnöki Tudásközpontja vezeti, közreműködik a BME Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszéke, a Semmelweis Egyetem Pszichiátriai és Pszichoterápiás Klinikája, a Gaudopolis idősotthon, a Silver Kiadói Kft., a svájci Zurich University of Applied Sciences, a luxemburgi Actimage Co. és a görög Frontida Zois otthonápolási vállalkozás.

szerzők

  • Andrási István
    mérnökinformatikus
    nappali
  • Maros Viktor
    mérnökinformatikus
    nappali

konzulens

  • Dr. Hanák Péter
    ny. tudományos munkatárs, Irányítástechnika és Informatika Tanszék