Regisztráció és bejelentkezés

Kétütemű benzinmotor gyújtásvezérlésének megvalósítása mikrokontroller alkalmazásával

Napjainkban az emberiség által felhasznált energia jelentős részét a belsőégésű motorok adják. Az iparban jelenleg is nagy erőfeszítések történnek a hatásfok növelésére, illetve a környezetterhelés csökkentésére.

A kétütemű benzinmotorok alkalmazása mára beszűkült, közlekedési feladatok ellátására elavulttá váltak. Napjainkban kis teljesítményű és kis tömegű ipari eszközökben használják. Előnyük a jobb teljesítmény/tömeg arány, valamint az alacsonyabb előállítási költség. Nagy hátrányuk, hogy –a legegyszerűbb esetben keverékkenéses motoroknak– nagy a károsanyag-kibocsátásuk.

Munkám célja az égés minőségének javítása volt. Ebből a célból egy adott, közúti járműbe beépített háromhengeres motorhoz elkészült egy mikrokontrolleres vezérlés, mely a gyújtás pontos időzítését végzi el.

Dolgozatomban bemutatásra kerül az elkészített optikai érzékelő, mely a vezérlő számára adott felbontással a pillanatnyi szöghelyzetet szolgáltatja. Kitérek a mikrokontrolleres vezérlőegység felépítésére, illetve a hagyományos transzformátoros gyújtás meghajtását szolgáló egységre.

A vezérlőegység a kezelő, vagy egy PC-n futó program által beállított előgyújtási szögnek megfelelően időzíti a hengerben összesűrített benzin-levegő keverék begyújtását a gyújtótranszformátorok fogyasztásának minimálása mellett.

Az elkészült egység további, a gépjárművön végezhető mérések alapját képezi, képes a mért eredmények továbbítására.

szerző

  • Hajas Péter
    egészségügyi mérnöki
    nappali

konzulensek

  • Dr. Csorba Kristóf
    egyetemi docens, Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék
  • Sábitz László
    , Vasúti Járművek és Járműrendszeranalízis Tanszék
  • Hesz Mátyás
    tanársegéd, Gépjárműtechnológia Tanszék:

helyezés

III. helyezett