Járműbe építhető villamos meghajtási lehetőségek vizsgálata
Napjainkban egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a nem fosszilis üzemanyagokkal működő járművek. Az alternatív megoldások egyik legjelentősebb képviselője a villamos meghajtás. A személygépjárművekben és néha már a kishaszongépjárművekben is megjelenő forradalmi megoldások egyre jobb hatásfokot és dinamikát tesznek lehetővé.
Jelen dolgozat célja a villamos meghajtás szempontjából releváns oldalról összehasonlítani a korszerű akkumulátortechnológiákat, motortípusokat, invertermegoldásokat, illetve az ezeket vezérlő információelektronikát. Ezek után az említett alkotóelemekből összeállításra kerül egy olyan rendszer, amely az alább felsorolt szempontok alapján optimális megoldást biztosít.
A dolgozatban részletesen tárgyalásra kerül az akkumulátor és a főáramkör méretezésének kérdése. Minden részegység szempontjából és a teljes rendszer szempontjából is a lehető legjobb hatásfok elérése volt a cél. Ezen kívül bemutatásra kerül egy, a komplett rendszert vezérelni képes információelektronika. Szoftveres szempontból összehasonlításra kerülnek a különböző vezérlő algoritmusok, ezek előnyei-hátrányai, majd bemutatásra kerül egy korszerű, térvektor-modulációra épülő algoritmus.
A tervezés szempontjai:
• A berendezés képes legyen egy 1000kg önsúlyú, 50kW-os csúcsteljesítményű gépjármű mozgatására
• A berendezéssel felszerelt gépjármű menetdinamikailag összehasonlítható legyen egy mai átlagos, benzinmotoros kisautóval
• Az akkumulátorban tárolt energiát a lehető legjobb hatásfokkal hasznosítsa az autó mozgatására
• A berendezéssel felszerelt gépjármű legalább 150km-es távot legyen képes megtenni egyetlen feltöltéssel
• A vezérlő legyen képes CAN-buszon adatokat fogadni, illetve azon keresztül információt szolgáltatni
• Feleljen meg az érintésvédelmi előírásoknak.
szerző
-
Papp Kristóf
mérnökinformatikus
nappali
konzulens
-
Dr. Balogh Attila
docens, Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék