Regisztráció és bejelentkezés

Villamos autók hálózatra vett hatásainak modellezése

Míg a belső égésű járművek száma stagnál, és várhatóan csökkenni fog az elkövetkezendő évtizedekben, az elektromos járművek esetében növekedés prognosztizálható. Az elektromos autók többségét városi használatra tervezik, így a közeljövőben akár néhány tíz százalék is lehet az elektromos meghajtású járművek aránya a nagyvárosokban. Az akkumulátorral szerelt járműveket szükségszerűen tölteni kell, az autók napközbeni használatából fakadóan esténként vagy éjszaka csatlakoznak a villamos hálózathoz. A töltési folyamat valószínűsíthetően hatással lesz az elosztóhálózatra, elsősorban a KIF hálózatra, befolyásolhatja a hálózati feszültségprofilokat és az egyes hálózati elemek terhelődését.

Dolgozatomban Budapest egyes kisfeszültségű elosztóhálózat-részein végeztem szimulációs vizsgálatokat, a villamos autók töltéséből származó hatások vizsgálatára. Ha az autók húsz százaléka elektromos hajtású, akkor minden ötödik háztartásban szükség lenne töltőberendezésre. DIgSILENT Power Factory szoftverben megépítve a fent említett hálózatrészeket a töltőkkel együtt, terheléseloszlást vizsgáltam „load-flow” futtatásokkal. A szimulációt több hálózatrészen elvégezve a kapott eredmények statisztikai elemzésével képet kaphatunk a hálózatot érő, a villamos autók töltéséből származó hatásokról.

szerző

  • Pintér László
    Villamosmérnöki szak, alapképzés
    alapképzés (BA/BSc)

konzulens

  • Dr. Farkas Csaba
    egyetemi adjunktus, Villamos Energetika Tanszék

helyezés

Audi Hungaria II. helyezett