Repülőgép nemlineáris dinamikus modelljének identifikációja idő és frekvenciatartománybeli identifikációs módszerek bevonásával
A repülőgépek irányításának problémája egy kiterjedt és rohamosan fejlődő ága a szabályozástechnikának. A repülőgépek fedélzeti számítógépeire implementált szabályozások nemcsak a robotpilóta funkciót valósítanak meg, hanem komoly szerepet játszanak a pilóta munkájának támogatásában is. Ezeket az eljárásokat ún. UAV (Unmanned Aerial Vehicule) pilótanélküli kisrepülőgépeken fejlesztik és tesztelik. A precíz szabályozások tervezéséhez elengedhetetlenül fontos, hogy ismerjük a repülőgép pontos nemlineáris dinamikus modelljét. A modell matematikai alakja egzakt módon előáll, azonban a modell paramétereinek meghatározása komoly méréstechnikai és jelfeldolgozási feladat.
Bemutatunk egy eljárást, amely tesztrepüléseken mért adatok alapján lehetővé teszi a dinamikus modell paramétereinek meghatározását, a modell identifikálását.
Egy általunk ismert nemlineáris dinamikus modellel rendelkező repülőgépen hajtunk végre MATLAB/Simulink környezetben tesztrepüléseket [4]. Rögzítjük a szükséges adatokat, majd elvégezzük a jelfeldolgozási és paraméterbecslési feladatokat. A kapott eredmények validálása szempontjából kiemelten fontos a nemlineáris dinamikus modell paramétereinek ismerete. Az eljárás azonban - általánossága miatt - alkalmazható bármilyen más repülőgép vizsgálatához is.
Jelen TDK dolgozat egy tavalyi munkának [3] a folytatása. Az említett dolgozathoz hasonlóan most is felhasználásra kerülnek a SIDPAC identifikációs Toolbox függvényei. Részletesen bemutatásra kerülnek az idő és frekvenciatartománybeli identfikációs algoritmusok. Szimulációkon keresztül az eredmények összevetésre kerülnek a [3]-ban kapott eredményekkel.
A dolgozat nyelve: angol
szerző
-
Vízer Dániel
villamosmérnöki
nappali
konzulensek
-
Dr. Mercere Guillaume
, ENSIP, LAII (külső) -
Dr. Lantos Béla
, Irányítástechnika és Informatika Tanszék