A jutalom-kontingenciák változásának hatásai az epizodikus emlékezeti reprezentációkra
A jutalom-kontingenciák változásának hatásai az epizodikus emlékezeti reprezentációkra
Pintér Nikolett Klaudia II. évf.
Konzulens: Pajkossy Péter, Kognitív Tudományi Tanszék
A dolgozatban a jutalom epizodikus emlékezetre gyakorolt hatását vizsgáljuk. Egyfajta evolúciós jellemvonás, hogy ha jutalomról beszélünk, akkor arra törekszünk, hogy abból minél többet érjünk el. Ennek megszerzése folyamán pozitív érzések fognak el bennünket, amelyek egyfajta megerősítő szereppel bírnak. Általában a hibák sorozatából tanulunk - ez az intuíció, ráérzés áll a predikciós hibák hátterében. A viselkedés ugyanis adaptálódni fog annak alapján, amit az előzetes előrejelzés és a tényleges jutalom különbségeként tapasztalunk. Ha azt jósoltuk, amit kaptunk, akkor nem beszélhetünk predikciós hibáról, így nem is következik be új tanulás. Ha a jutalom rosszabb a vártnál, akkor negatív predikciós hiba jelenik meg. Pozitív predikciós hibáról pedig akkor beszélhetünk, ha a jutalom nagyobb lesz, mint amit várunk.
A kísérlet első felében a kísérleti személyek egy ún. reversal-tanulási feladatban vettek részt. A kísérlet során az alanyoknak két pakli közül kellett választania, ahol mind a kettőben sorsjegyek voltak. A két pakli közül az egyik mindig nagyobb valószínűséggel vezetett jutalomhoz. A kísérleti személy pénzt nyerhetett a nyertes sorsjegyek által, de ha a nem nyertes sorsjegyeket választotta, végül nem nyert pénzt. Időközönként megfordult a sorrend, így változó volt, hogy melyik pakli a kedvező. Ezt hívjuk váltásnak (reversal). A kísérlet során több váltás történt, és a két váltás között eltelt választások számát szisztematikusan variáltuk. A kísérleti személy akkor teljesített jól, ha folyamatosan figyelemmel követte, hogy éppen melyik pakli az előnyösebb. Amennyiben a k.sz.ek ezt tették, a váltások előtt közvetlenül alacsony volt a predikciós hiba szintje, míg a váltás után ez hirtelen megnőtt, és negatív predikciós hiba lépett fel, hiszen a k.sz. jutalmat várt a választása után, de az a váltás miatt elmaradt.
Minden sorsjegyen egy mindennapi tárgy képe szerepelt - ezeknek nem volt szerepük a sorsjegy-játékban, de azt követően a egy meglepetésszerű emlékezeti tesztben felmértük, hogy a k.sz.-ek emlékeztek-e rájuk. Az emlékezeti teszt során az alanyok azokat a képeket látták, amelyeket korábban láttak már (régi képek), összekeverve az új, korábban még nem látott képekkel (új képek). Bevezettünk egy harmadik kategóriát is, amik olyan képek voltak, amelyek ugyan hasonlóak, de nem teljesen ugyanolyanok, mint a korábbi játék alatt látott képek (lure képek). A váltások előtt, illetve a váltások után bemutatott képek felénél az eredeti, régi képet mutattuk be újból, míg a képek másik felénél lure kép bemutatására került sor.
A vizsgálat során kíváncsiak voltunk arra, hogy mi áll az egyes predikciós hibák hátterében, illetve, hogy egyes alanyok a kísérlet során milyen tanulási modellt állítanak fel maguknak, amely alapján meghozzák döntésüket. Megpróbáltuk feltérképezni, hogy az elvárások és a tapasztalatok közötti diszkrepancia hogyan épül be az emléknyomba, hogy befolyásolja-e azt. Az eredményeink arra utalnak, hogy a váltások után megtekintett képeknél finom eltérések mutathatóak ki az emlékezeti teljesítményben, főleg a lure képek esetében. Az eredményeink arra utalnak, hogy a környezet hirtelen változásai okozta predikciós hibák lenyomata az epizodikus emlékezetünkben megőrződik.
Irodalom:
Arias-Carrión O. and Stamelou M. and Murillo-Rodríguez E. and Menéndez-González M. and Pöppel E., “Dopaminergic reward system: a short integrative review”, International Archives of Medicine (2010)
L. Clark and Cools R. and Robbins T.W. “The neuropsychology of ventral prefrontal cortex: Decision-making and reversal learning”, Brain and Cognition, Department of Experimental Psychology, University of Cambridge, Cambridge, UK (2004)
Wimmer G.E. and Braun E.K. and Daw N.D. and Shohamy D., “Episodic Memory Encoding Interferes with Reward Learning and Decreases Striatal Prediction Errors”, The Journal of Neuroscience, Vol.34., Issue 45 (2014)
szerző
-
Pintér Nikolett Klaudia
Kognitív tanulmányok mesterképzési szak (MSc)
mesterképzés (MA/MSc)
konzulens
-
Dr. Pajkossy Péter
adjunktus, Kognitív Tudományi Tanszék