Regisztráció és bejelentkezés

Négyhengeres léghűtéses motor hűtés optimalizálása

TDK dolgozatom célkitűzése, hogy egy négyhengeres léghűtéses motor hűtőrendszerét optimalizáljam, hatásfokát megnöveljem. Dolgozatom megírása során egy léghűtéses boxer hengerelrendezésű motor, konkrétan egy 1973-as 1300 köbcentiméteres Volkswagen Bogár motor lesz az alany. A Volkswagen Bogár, mint az közismert léghűtéses, farmotoros autó. A hűtőlevegő csupán a gépháztetőn elhelyezett kivágásokon keresztül jut a motor hűtőrendszerébe. Ez a hűtési megoldás igen elavultnak számít manapság, de a léghűtéses Volkswagen modelleket hihetetlen kultusz és népszerűség övezi a mai napig, ezért érdemes foglalkozni a témával. A hűtőrendszer egy ventilátorból és egy ventilátorházból áll. A ventilátort a generátor hajtja, egyszerűen egy csavarkötéssel van ráerősítve annak tengelyére. A generátortengely másik végére egy ékszíjtárcsa van rögzítve, melyet ékszíj segítségével a főtengely hajt meg, így a ventilátor fordulatszáma a generátoréval egyezik meg. Dolgozatom során egy általam tervezett, majd a későbbiekben legyártott kúp (3D nyomtatott) segítségével próbálom a levegő áramlását irányítottá tenni, így a hűtőrendszer hatásfokát megnövelni, optimalizálni. Az említett kúp a ventilátorra lenne rögzítve, így a beszívott levegő nem a ventilátor sík falának csapódna neki, hanem egy kúpfelület külső palástján haladna végig a megkívánt irányba. Tudomásom szerint nem létezik ilyen, vagy ehhez hasonló alkatrész, ezért a kúp geometriáját (kúposságát, stb…) sorozatos szimulációval optimalizálom, nincs kiindulási alap. Az optimalizálást egy CFD program segítségével fogom elvégezni, melyben megfigyelem a levegő áramlását a hűtőrendszerben. E folyamat során be kell modellezni a mérés környezetét (a hűtőrendszer alkatrészeit), továbbá többféle kúpot kell tervezni és lemodellezni, amiken a mérést a későbbiekben el kell végezni. A méréssorozat eredményei alapján kiválasztom az áramlás szempontjából legmegfelelőbb geometriai formával rendelkező kúpot. Ezt követően részletesen kiértékelem, hogy az alkatrésznek milyen hatásai vannak a motor hűtőrendszerére, továbbá milyen jótékony hatással lehet az egész motor működésére nézve.

szerző

  • Pető Tamás
    Járműmérnöki
    alapképzés (BA/BSc)

konzulens

  • Vass Sándor
    ügyvivő szakértő, Gépjárműtechnológia Tanszék: