Regisztráció és bejelentkezés

Fordulatszám érzékelő rendszer fejlesztése kísérleti sugárhajtóműhöz

Korunk repülőgépeinek nagy része gázturbinás sugárhajtóművel rendelkezik, melyeket már szinte kivétel nélkül elektronikus módon szabályoznak, s az ipar más területeitől eltérően egy-két nagyságrenddel nagyobb üzemi fordulatszámok jellemzőek rájuk. A Vasúti Járművek, Repülőgépek és Hajók Tanszéken található TKT-1-es kísérleti sugárhajtómű rendelkezik digitális szabályozással (hajtómű nyomásviszony, EPR; hajtómű teljesítményviszony, TPR szerint), azonban még a fordulatszámmérés, valamint az arra épülő szabályozás ezidáig nem valósult meg, részint a fentebb említett sajátosság miatt. Jelen dolgozatom célja bemutatni egy fordulatszám mérését megvalósító mérőrendszer kivitelezését, a szenzor mechanikai elhelyezését biztosító konzol megtervezésétől kezdve a tesztáramkörök megépítésén át az üzem közben történő ellenőrzésig. Célom volt, hogy olyan rendszert alkossak, mely a jelenlegi moduláris teljes hatáskörű, digitális elektronikus szabályozórendszerbe (FADEC) egyszerűen beilleszthető, nagyfokú megbízhatóság jellemzi a CAN buszon történő kommunikáció miatt. Az áramkörök megtervezésén túl a mérési-adatgyűjtési feladatot ellátó 32 bites mikrokontroller programozása, valamint a számítógépen ezzel kommunikációt folytató LabVIEW szoftver is részét képezte munkámnak. A megépített eszköz később alapja lehet egy új szabályozó modulnak, mely a régivel párhuzamosan kétcsatornás üzemmódban is tudna működni, ezáltal még több, manapság alkalmazott módszert lehet majd segítségével a jövő mérnökhallgatói számára bemutatni egy valódi gázturbina üzeme közben.

szerző

  • Kisszölgyémi István
    Járműmérnöki
    alapképzés (BA/BSc)

konzulens

  • Beneda Károly
    adjunktus, Vasúti Járművek, Repülőgépek és Hajók Tanszék

helyezés

I. helyezett