Belsőégésű-és elektromos modellmotorok teljesítményviszonyai
BME-TDK
Belsőégésű-és elektromos modellmotorok teljesítményviszonyai
Célok:
Meghatározni különböző teljesítményű motorok karakterisztikáját, és megtalálni azt a teljesítményhatárt, ami fölött a belsőégésű motorok súly- teljesítmény aránya meghaladja az elektromos motorokét. Ehhez meg kell határozni a modellmotor teljesítményét, a fordulatszám és a nyomaték segítségével, mérni kell a fogyasztást, amellyel meghatározható, hogy a motor adott munkavégzéséhez mekkora tömegű tüzelőanyag szükséges. Az össztömeget a belsőégésű motor tömege, a tüzelőanyag tömege, továbbá a tároló tartály tömegének együttese adja ki. Elektromos motoroknál az össztömeg a motor, a szabályzó, és az akkumulátor tömegéből adódik. A belsőégésű motor által leadott teljesítményhez rendelhető egy BLDC motor; a motor által végzett munkához pedig egy megfelelő tárolókapacitású LiPo akkumulátor. Az üzemidőtől függően a változik a felhasznált tüzelőanyag tömege, és a motor által végzett munka, elektromos esetben az ugyanakkora elektromos teljesítmény által végzett munkához szükséges akkumulátor mérete és tömege. A mérési eredmények kiértékelésével meg lehet határozni, hogy üzemidőtől függően mekkora teljesítményű belsőégésű motor kell ahhoz, hogy ugyanakkora teljesítményt szolgáltató elektromos meghajtásnál könnyebb, és gazdaságosabb legyen. Az eredmények felhasználhatóak pilóta nélküli légi járművek meghajtásának méretezéséhez.
Szerzők:
Antal Gergely
Boros Zoltán
szerzők
-
Boros Zoltán
Járműmérnöki
alapképzés (BA/BSc) -
Antal Gergely
Járműmérnöki
alapképzés (BA/BSc)