Vasúti jármű gyorsulási folyamatainak vizsgálata
A dolgozat célja egy adott paraméterekkel rendelkező villamos vasúti jármű gyorsításakor
lejátszódó tranziens folyamatok tanulmányozása, ennek céljából kidolgozásra került a jármű
egyszerűsített modellje, MATLAB-Simulink környezetben. A jármű gyorsításakor kialakuló
mozgásfolyamat minél pontosabb ismerete segítséget nyújthat a szerkezetre ható
igénybevételek analízisére, az utaskomfort, vagy a jármű energiafelhasználásának vizsgálatára.
A szimulációban a vontatójárművet egy kerékként, illetve egy hozzá kapcsolt tömegként
kezeljük, mely magában foglalja vontató jármű haladó tömegét, illetve a vontatott járművek
forgó és haladó tömegelemeit. A modell bemenő változója a motor menet-, illetve a
későbbiekben fékvezérlése, melyet a szimulációs környezetbe épített jelgenerátor szolgáltat. A
motor nyomatéki jelleggörbéje a kerékfordulatszám és a vezérlés függvényében az irodalomban
fellelhető statikus görbe alapján kerül kiszámításra. A kialakuló vonóerő a kerék és a sín közötti
erőkapcsolati tényező függvénye, mely a kerék szögsebességétől és a jármű haladási
sebességétől is függ. Ennek kezelésére bevezetjük a kúszás fogalmát. A mozgásjellemzők
közötti kapcsolatokat a program numerikus úton kezeli. A járműre ható ellenálláserők a
szakirodalomban található képletek alapján kerültek meghatározásra. A járművek tömegei és
tehetetlenségi nyomatékai szintén adott, vagy becsült értékek.
A modellel több szimulációt futtatunk le változó bemenő értékekkel, melyekből adódnak a
gyorsítási folyamatot jellemző függvények, például a sebesség, a megtett út, vagy a hosszirányú
kúszás. Meghatározunk egy bemenő vezérlő függvényt, illetve az erőkapcsolati tényezőnek egy
realizációját. Ezek függvénye a vonóerő, amiből adódik a gyorsulás, melynek értéke lényeges
lehet például az utaskomfort, vagy a menetrend tartásának szempontjából. Szintén ebből
látható, hogy a gyorsítás folyamán a kerék megcsúszik-e. Ez a jelenség a pályára és a járműre
egyaránt mechanikailag káros jelenség, illetve az elérhető gyorsulást is nagy mértékben
korlátozza. Az erőkapcsolati tényező függvénye a valóságban sztochasztikus, erősen függ
például a pálya és a kerék állapotától, anyagjellemzőitől, vagy az időjárástól, melyeknek hatását
a függvény görbéjének változtatásával építjük be a modellbe. Vizsgálható ennek menet közben
történő változása, illetve a rendszerre gyakorolt hatása.
A jellemző függvények segítségével szemléletesen összehasonlíthatóak a különböző kezdő
feltételek mellett lejátszódó szimulációk, és kiválasztható a kipróbált vezérlőfüggvények közül
az adott elvárásoknak, például a minél nagyobb gyorsulás vagy a jobb utaskomfort elérésének
leginkább megfelelő. Megállapítható az is, hogy az egyszerűsítésekkel szimulált valós
folyamatok milyen mértékben térnek el az ideális esettől, és ennek mekkora jelentősége van
egy menetrend szerint közlekedő jármű esetében. Összehasonlíthatóak különböző járművek,
közülük kiválasztható az elvárt feladathoz legoptimálisabb. A modell létrehozása során tett
elhanyagolások közül néhányat értékelünk. A kiadódó jellemzőket grafikus formában
szemléltetjük.
A dolgozatban modellt készítettünk a fentiek vizsgálatára, többször jelentős egyszerűsítésekkel
élve. A későbbiekben cél a modell további finomítása, ideértve többek közt a motor pontosabb
modellezését, a dízelmotoros hajtás, és különböző erőátvitelek integrálását a rendszerbe, vagy
a rendszer energetikai folyamatainak részletesebb szimulációját, melyek segítik a járművek
tranziens folyamatainak mélyebb vizsgálatát.
szerző
-
Erdősi Balázs
Járműmérnöki
alapképzés (BA/BSc)
konzulensek
-
Dr. Szabó András
egyetemi docens, Vasúti Járművek és Járműrendszeranalízis Tanszék -
Demus Tamás
doktorandusz, Vasúti Járművek és Járműrendszeranalízis Tanszék