Regisztráció és bejelentkezés

Állandó mágneses szinkrongép paraméter identifikációja szimulációs módszerekkel

Manapság egyre nagyobb teret hódítanak az alternatív járműhajtások a közúti közlekedésben. Az előttünk álló évtized várhatóan az elektromos hajtású autók nagy térnyerését fogja hozni. Ez abban is látszik, hogy növekvő igény mutatkozik az elektromos hajtások terén szerzett mérnöki tapasztalatra az iparban. Járműhajtások terén kiemelkedő arányban vesznek részt az állandó mágneses háromfázisú váltóáramú szinkron motorok. Vizsgálatunk alanya, egy elektromos Fiat 500 villanymotor, melyet adatainak ismeretében szeretnénk szimulációs eszközökkel megvizsgálni, valamint a szimulációs modellek paramétereit identifikálni.

Munkánk két fő részre bontható, az elsőben szeretnénk FEMM környezetben mágnesköri szimulációkat készíteni, amikkel megismerhetjük a motor geometriájának a nyomatékára gyakorolt hatását. A több iterációs lépés elősegíti, hogy a különböző hatások és eredmények elemzésével minél közelebb kerüljünk a motorban zajló folyamatok megértéséhez. Az így szerzett eredmények segítségével lehetőségünk nyílik megbecsülni a motor egyes paramétereit.

Munkánk másik részeként szeretnénk elkészíteni egy, a motorhoz kapcsolódó, közönséges differenciálegyenleteken alapuló modellt Simulink környezetben, melyet az FEMM környezetben végzett szimulációk eredményei alapján fogunk a verifikálni.

A dolgozat része a Gépjárműtechnológia Tanszéken történő elektromos járműhajtás modellezésével foglalkozó projektnek és kompetencia fejlesztésnek. Az elkészült modellek elősegítik az elektromos hajtású járművek tervezési folyamatának pontos megértését.

szerzők

  • Woller Péter
    Közlekedésmérnöki
    alapképzés (BA/BSc)
  • Horváth Gergely
    Közlekedésmérnöki
    alapképzés (BA/BSc)

konzulens

  • Nyerges Ádám
    tanársegéd, Gépjárműtechnológia Tanszék:

helyezés

II. helyezett