Regisztráció és bejelentkezés

Turizmus-specifikus utazástervező rendszer kialakításának vizsgálata

Napjainkban az utazni vágyók az interneten keresztül már könnyen tájékozódhatnak a különféle úticélokról, látványosságokról, foglalhatnak szállást vagy repülőjegyet, az úticél megközelítése után azonban a különböző helyi közlekedési lehetőségekről, vagy azok használati módjáról már általában jóval kevesebb és szétszórtabb információ áll a turisták rendelkezésére. A meglévő utazástervező rendszerek sokszor csak egy adott városra vagy területre korlátozódnak, melyek inkább a rutinosabb hétköznapi utasok felhasználói igényeinek megfelelően készültek, így hiányoznak belőlek olyan funkciók, vagy akár leíró jellegű információk, amelyek egy, a közlekedési rendszerrel még csak ismerkedő és az átlagostól eltérő tevékenységi lánccal rendelkező turistának hasznos lenne.

Már jelenleg is elérhetőek olyan, több közlekedési módot és szolgáltatót magába foglaló multimodális utazástervező alkalmazások, melyek kiváló alapot teremtenének egy turisták által széleskörűen használható alkalmazásnak, ami segíti a felhasználókat az utazás előzetes tervezési szakaszától kezdve a megérkezésen és helyszíni közlekedésen át a hazautazásig.

Kutatásom során egy ilyen, turizmus-specifikus utazástervező rendszer lehetséges kialakítási módjának vizsgálatát tűztem ki célul. Dolgozatom első felében elméleti áttekintést adok a multimodális utazástervező és mobility-as-a-service rendszerek működéséről, illetve az okos turizmusról. Ezután meghatározom a turisták helyváltoztatásának fázisait és a hozzá kapcsolódó funkciócsoportokat. A dolgozat második felében megvizsgálom, hogy a jelenleg létező utazástervező alkalmazások milyen turizmust támogató funkciókkal rendelkeznek, illetve, hogy milyen hiányosságok fedezhetők fel. Ezt követően kialakítom a turizmus-specifikus utazástervező modelljét az utazás fázisa és a rendszer fejlettségi szintje szerint. A funkciók részletezése után a dolgozat zárásaként röviden ismertetem a kialakításban érdekelt szolgáltatókat. Kutatásom eredményeként szeretném, hogy a vizsgált új funkciók a közeljövőben a gyakorlatba is átültethetők lehessenek, ezzel segítve az utazókat egy számukra idegen közlekedési rendszer megismerésében és használatában.

szerző

  • Tóth Péter
    Közlekedésmérnöki
    mesterképzés (MA/MSc), nappali

konzulens

  • Dr. Esztergár-Kiss Domokos
    tudományos munkatárs, Közlekedéstechnológiai és Közlekedésgazdasági Tanszék

helyezés

Jutalom