Regisztráció és bejelentkezés

Szélestörzsű utasszállító repülőgépek üzemeltetési költségeinek vizsgálata

Tartalmi összefoglaló

2023-ban a légitársaságok már számtalan opció közül választhatnak, ha tetszőleges nagyságú útvonalak üzemeltetéséhez szeretnének repülőgépet választani. Az üzemeltetés költsége a légitársaságok kiadásainak egyik legjelentősebb része, emiatt ennek vizsgálata és optimalizálása mindennapi kérdés a működésük során. A keskeny és szélestörzsű utasszállító repülőgépek változatai különböző konfigurációkkal lehetővé teszik, hogy minden egyes útra megtalálják a megfelelőt. A légitársaságok új repülőgépek vásárlásakor, illetve új járatok kialakításakor több szempontot is figyelembe vesznek, mielőtt elköteleződnek egy típus mellett. Dolgozatomban ezeket az összetevőket fogom megvizsgálni, és arra keresem a választ, hogy különböző távolságú járatok rendszeres üzemeltetéséhez melyik repülőgép típus lesz az optimális többek között a személyzeti-, karbantartási- és üzemanyag-költségek alapján. Elemzésem során egy fiktív légitársaságként fogok egy menetrendet készíteni Budapest központtal, a korábbi évek utasforgalmi adatainak felhasználásával, és ez alapján a különböző útvonalak összességét egy darab repülőgéppel szeretném kiszolgálni. Célom, hogy leegyszerűsített számolások segítségével egy helytálló következtetést és eredményt tudjak felmutatni az egyes költségelemek arányairól, valamint a repülőgépekhez köthető kiadások nagyságáról, amely a mai nemzetközi viszonyokhoz is passzol. Az elemzés során több különböző repülőgép-típust fogok összehasonlítani részben az Association of European Airlines (AEA) 1990-ben kiadott dokumentuma alapján, amely konkrét összefüggéseket fogalmaz meg az üzemeltetési költségek egyes összetevőinek számolását illetően. A beruházás, személyzet vagy például az üzemanyag költségeit pedig egyéb összefüggésekkel, például átlagkeresetre és üzemanyagárakra vonatkozó statisztikai adatok segítségével fogom kiszámolni, figyelembe véve ezek mellett a repülőgépek fizikai paramétereit is.

A számolások elvégzése után a költségeket utasokra, illetve utaskilométerre levetítve is meg fogom adni, amivel könnyebben összehasonlíthatóvá válnak a géptípusok, ezután pedig költségcsökkentő javaslatokat és lehetőségeket fogok bemutatni. A repülőgép típus kiválasztása a havonta jelentkező üzemeltetési költségek alapján fog megtörténni. Dolgozatom végén röviden említést teszek a légiközlekedésben várható fejlődésről és növekedésről.

szerző

  • Tóth Janka Anna
    Közlekedésmérnöki
    alapképzés (BA/BSc)

konzulens

  • Dr. Kővári Botond
    egyetemi docens, Közlekedéstechnológiai és Közlekedésgazdasági Tanszék

helyezés

II. helyezett