Regisztráció és bejelentkezés

Módszer kidolgozása folyami városi-elővárosi hajózási hálózat kialakítására

A TDK dolgozatomban a vízi személyközlekedés elterjedését támogató szolgáltatás tervező eljárást dolgozok ki. A dolgozat első részében bel- és külföldi legjobb gyakorlatokat elemzek, ami alapján meghatározom, hogy a személyhajózás hogyan, milyen módon és járművekkel tud része lenni a közösségi közlekedési hálózatnak. Figyelembe veszem a hagyományos hajókat, a szárnyashajókat, a vízsugárhajtású katamaránokat és a légpárnás kompokat. Itt megpróbálom elemezni, hogy a járatok saját kockázatra mennyire lennének életképesek a közszolgáltatással szemben.

A dolgozat következő részében a folyókon elemzem ki, milyen módszerekkel lehet egy városi-elővárosi hajózási közlekedési rendszert kialakítani. Ezt vizsgálom gazdaságosság, hálózati és járműtípus vonatkozásában is. Itt széleskörű irodalomkutatást végzek, célom, hogy olyan kutatási hézagokat találjak, amelyekkel korábban még nem foglalkoztak.

Ezek után megvizsgálom a meglévő szolgáltatásokat, menetidő, kapacitás, költség, megbízhatóság, környezeti terhelés és kikötő elhelyezkedése szempontjából is, elsősorban Budapesten és vonzáskörzetében. Majd megvizsgálom, milyen tényezők kellenek egy korszerű szolgáltatáshoz, menetrend, járműkapacitás, díjszabás, kikötői infrastruktúra, illetve egyéb szolgáltatások (wifi, büfé, stb.), illetve szolgáltatást befolyásoló külső tényezők (árvíz, jégzajlás, kisvíz, stb.) tekintetében. Vizsgálom továbbá ezen járatokat a gazdaságosság szempontjából.

Ezután vizsgálom a menetrendi hajózásban milyen módon lehet környezetbarát “üzemanyagot” használni, legyen szó hidrogénről, elektromos áramról, nap, szél, esetleg vízenergiáról (ha már úgyis azon megy).

Végül kialakítok egy módszert arra, hogyan, merre alkalmas városi-elővárosi menetrendszerinti hajójáratot indítani, illetve ezt a módszert alkalmazom Budapestre és vonzáskörzetére.

szerző

  • Berzsenyi Bence
    Közlekedésmérnöki
    alapképzés (BA/BSc)

konzulens

  • Dr. Csonka Bálint
    Tudományos munkatárs, Közlekedéstechnológiai és Közlekedésgazdasági Tanszék

helyezés

III. helyezett