Regisztráció és bejelentkezés

Keresleti mátrix becslése a közép-európai vasúthálózatra kínálatoptimalizációs modell invertálásával és gravitációs egyenletek alkalmazásával

Európa kiterjedt vasúti hálózattal rendelkezik, a kontinens országai között nemzetközi személyszállító vonatok közlekednek, amelyekkel számos desztináció elérhető. Azonban ezen vonatok szolgáltatási színvonala – járatsűrűsége, átlagsebessége, jegyárai megfizethetősége – gyakran elmarad a belföldön közlekedő társaiktól. Mindezek miatt a nemzetközi közlekedési piacon a vasúti személyszállítás sokszor nem tudja felvenni a versenyt más közlekedési ágazatokkal, a repüléssel és az egyéni közúti közlekedéssel.

Az Európai Unióban a nemzetközi vasúti személyszállítás liberalizációja ellenére leggyakrabban ebben a szegmensben is a nemzeti vasúttársaságok nyújtják a szolgáltatást, tisztán üzleti alapon, vagy az érintett államok közötti megállapodások alapján. Míg a nemzeti vasúttársaságok közszolgáltatói szerepe az anyaországuk határain belül egyértelmű, addig nemzetközi viszonylatokban már kérdéses, hogy milyen célfüggvény szerint optimalizálják a részben külföldi utasoknak nyújtott szolgáltatás paramétereit. Emiatt vitás helyzet áll fenn a nemzetközi vasúti személyszállítás szervezésével kapcsolatban, nem egyértelmű, hogy a liberalizált piacszerkezet, a nemzeti vasúttársaságok által nyújtott szolgáltatás, vagy a szolgáltatás központi, uniós szintű megrendelése és finanszírozása eredményezi a legnagyobb társadalmi hasznot.

Az említett piacszerkezetek hasznosságának összehasonlításához azonban keresleti adatokkal kellene rendelkezni, viszont nem áll rendelkezésre teljes közép-európai vasúti forgalomáramlási mátrix. A dolgozatban ennek megbecslésére kerül sor gravitációs egyenletek és a kínálatoptimalizáció invertálásának segítségével. A vizsgált viszonylatokon az operátor és a felhasználók költségfüggvényének felírásával, valamint a felkínált kapacitást optimálisnak tekintve a felhasználók száma kifejezhető a járatsűrűség függvényében. Ennek felhasználásával, lineáris regressziószámítást alkalmazva becsülhetők a különböző gravitációs egyenletek paraméterei.

A módszer segítségével megállapítható, hogy milyen gravitációs függvényforma becsüli legjobban a közép-európai vasúti forgalomáramlási mátrixot és az érzékelt kínálat vizsgálatával visszafejthetővé válik a kereslet. Ennek rendelkezésre állása után lehetőség nyílik a kínálati változók újra optimalizálására és a különböző piacszerkezetek hasznosságainak összehasonlítására.

szerző

  • Sejben András
    Közlekedésmérnöki
    alapképzés (BA/BSc)

konzulens

  • Dr. Hörcher Dániel
    adjunktus, Közlekedéstechnológiai és Közlekedésgazdasági Tanszék

helyezés

I. helyezett