Regisztráció és bejelentkezés

Járat és menetrend optimalizálási eljárások fejlesztése a légi közlekedésben

Kapacitás korlátos területeken a járat- és menetrendtervezés kritikus feladat, ez különösképpen igaz a légiközlekedésre. A légitársaságok általánosságban oda-vissza utakat részesítenek előnyben, a körjáratokkal szemben. Az ilyen fajta útvonal tervezés azonban ki nem használt kapacitásokat tartalmazhat.

A munkám során egy olyan járat és menetrendtervezési módszert dolgozok ki, amely körjáratok tervezését is figyelembe veszi. A lineáris programozási problémaként felírt modellem lényege, hogy nem az egy napon egy repülőgép által teljesített járatok számát maximalizálom, hanem két lehetséges járat közötti fordulóidőt minimalizálom, azzal feltétellel, hogy lehetőség szerint ne csak oda-vissza járatokat alkossak meg, illetve, hogy minden arra a napra tervezett járat kiszolgálásra kerüljön.

A dolgozatban először feldolgozom a témához kapcsolódó releváns szakirodalmat. Meghatározom ezen szakirodalmak legfontosabb megállapításait, valamint hiányosságait. Ezután bemutatom a légi közlekedési járattervezés sajátosságait, a jelenleg alkalmazott módszereket, illetve a módszerek közötti esetleges különbségeket.

A dolgozat törzseleme a fentebb említett járat és menetrend optimalizáló eljárás kidolgozása. Megalkotom a járat és menetrend tervezés lineáris programozási modelljét. Meghatározom a szükséges lehatárolásokat, korlátozásokat és az optimalizálás célfüggvényét.

A modellt és az optimalizáló eljárás működését egy esettanulmányon keresztül mutatom be. Az esettanulmány során egy légitársaság járatainak tervezését és kiosztását modellezem, illetve optimalizálom. A kapott eredmények alapján meghatározom a módszerem jóságát.

Összességben a tudományos értéke és újszerűsége a dolgozatnak egy járat és menetrend tervezést optimalizáló modell, amely képes az oda-vissza járatok mellet körjáratok tervezésére is az optimális kapacitáskihasználás érdekében.

szerző

  • Hegyi Patrik Zsolt
    Közlekedésmérnöki
    mesterképzés (MA/MSc), nappali

konzulens

  • Dr. Csonka Bálint
    Tudományos munkatárs, Közlekedéstechnológiai és Közlekedésgazdasági Tanszék

helyezés

III. helyezett