Regisztráció és bejelentkezés

Gyűjtőpont kijelölő módszertan kidolgozása igényalapú kisbuszos szolgáltatáshoz

A rugalmas és igényalapú (DRT) szolgáltatás a hagyományos közlekedési formákhoz képest magasabb színvonalú szolgáltatást biztosít; alkalmazásával növelhető az ellátandó terület kiszolgálása, alacsonyabbak a gyaloglási távolságok, ezáltal csökkenthető a helyváltoztatási idő is. Fenntartható közlekedési alternatívát nyújt, hiszen igazodik az utazási igényekhez, emiatt csökkenthető a felesleges futások száma, racionalizálható a felkínált utaskapacitás.

Kutatásom során az igényalapú szolgáltatások tervezését támogató módszertant dolgoztam ki, a gyűjtőpontok megfelelő elhelyezésének biztosítása érdekében. A gyűjtőpontok kijelölését kétféle megközelítésből vizsgáltam: általános és igényközpontú megközelítés.

Az általános megközelítés geometriai modellekre épül, előnye, hogy széleskörben alkalmazható, iránymutatást nyújthat a szolgáltatás hálózattervezése során; hátránya, hogy közelítő eredményt nyújt, az utazási igények általános területi jellemzők használatával csupán becsülhetők. Az igényközpontú megközelítés potenciális igényfelmérés eredményeire épül; előnye, hogy a gyűjtőpontok kijelölését konkrét igénypontokhoz rendeli, ezáltal pontosabb megoldást nyújt; ugyanakkor széleskörű adatgyűjtést igényel.

A megközelítések egy lehetséges gyakorlati alkalmazását a szentendrei iskolabusz példáján keresztül mutatom be és hasonlítom össze átlagos gyaloglási távolság, lefedettségi mutatók alkalmazásával. Az igényközpontú megközelítés megvalósításához a helyi lakosok igényeit feltáró kérdőíves adatbázis is rendelkezésemre állt. A kidolgozott módszertanom alkalmazásával az igényeknek megfelelő szolgáltatás indítható, ami növelheti a szolgáltatás elfogadását, népszerűségét.

szerző

  • Korompay Márton
    Közlekedésmérnöki
    mesterképzés (MA/MSc), nappali

konzulens

  • Dr. Földes Dávid
    tudományos munkatárs, Közlekedéstechnológiai és Közlekedésgazdasági Tanszék

helyezés

III. helyezett