Regisztráció és bejelentkezés

Repülőtéri állóhelykiosztás optimalizáló eljárás

A repülőtéri állóhely kiosztás olyan többcélú optimalizálási folyamat, ami számos szervezet (pl. repülőtér, légitársaság, légi irányítás stb.) szoros együttműködésére épül, hatással van az üzemeltetés hatékonyságára és gyors beavatkozást igényel a környezeti körülmények megváltozása esetén (pl. késések kezelése nehéz időjárási körülmények esetén), különösen a magas kihasználtságú reptereken. Ezért dolgozatomban a repülőtéri állóhely kiosztás modellezését és optimalizálását tűztem ki célul.

A dolgozat során bemutatom a repülőtéri állóhelyek fajtáit, az állóhely kiosztás folyamatát és problémáját, különös tekintettel a kiosztást befolyásoló szempontokra. Meghatározom a kiosztás jóságát leginkább befolyásoló tényezőket. A kidolgozott módszertan fog alapként szolgálni az állóhely kiosztást optimalizáló módszerhez.

Kidolgozom az állóhely kiosztás lineáris programozási modelljét és a szükséges lehatárolásokat figyelembe véve a repülőtéri folyamatok jellemzőit. Meghatározom az optimalizálás célfüggvényeit az érintett szereplők elvárásai szerint. Például repülők kiszolgálási idejének, utasok gyaloglási távolságának és a zavarérzékenység minimalizálása . A módszer megalkotása közben a Budapest Airport Zrt. repülőtér-üzemeltetési osztályának munkatársaival kívánok egyeztetni a modell validálása érdekében.

A modellt és az optimalizáló eljárás működését egy esettanulmányon keresztül mutatom be. mely során a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér modellezését és az állóhely kiosztását elvégezni egy adott időintervallumra és állóhely számra vonatkozóan.

Összességben a tudományos értéke és újszerűsége a dolgozatnak egy állóhely kiosztást optimalizáló modell, amely képes az üzemeltetés során felmerülő a tervezetthez képesti eltérések dinamikus kezelésére, valamint a meghatározott változók és kimeneti értékek optimalizálására.

szerző

  • Hegyi Patrik Zsolt
    Közlekedésmérnöki
    mesterképzés (MA/MSc), nappali

konzulens

  • Dr. Csonka Bálint
    Tudományos munkatárs, Közlekedéstechnológiai és Közlekedésgazdasági Tanszék

helyezés

III. helyezett