Python alapú hálózat érzékenységi és döntéstámogató alkalmazás fejlesztése forgalmi modellekhez
Python alapú hálózat érzékenységi és döntéstámogató alkalmazás fejlesztése forgalmi modellekhez
Kulcsszavak: forgalmi modellezés, döntéstámogató alkalmazás, Python, hálózat érzékenység
Dolgozatom célja egy olyan döntéstámogató alkalmazás fejlesztése, amely segíti a hálózatok kritikus és érzékeny elemeinek megtalálását, amelyek lezárásával vagy kapacitásának csökkentésével romlanak a hálózaton belüli eljutási idők és lehetőségek. Ez segíthet a hálózati fejlesztések tervezésében, forgalmi szituációk kezelésében.
Munkám során ismertetem a forgalmi modellek általános felépítését, ráterhelési eljárásait, továbbá ismertetem és bemutatom az általam választott város közlekedési hálózatát és modelljét.
A szakaszok kiválasztása kétféle módon történik, az egyik esetben az algoritmus véletlenszerűen szűr és választ ki szakaszokat, szemléltetve ezzel a véletlenszerűen bekövetkezhető baleseteket, eseményeket. A másik esetben pedig különböző hálózati paraméterek alapján történik a választás, kapacitás kihasználás, szakaszon keresztülmenő relációk közötti útvonalak száma. Továbbá, egy előzetes vizsgálatot követően kiválasztom azokat a paramétereket, amelyeket figyelembe véve a legkritikusabb és érzékeny elemeket szűrhetjük ki a hálózatban.
A további vizsgálatokban ezeket a paramétereket figyelembe véve a kiválasztott szakaszokat lezárom, csökkentem a kapacitásukat, majd megnézem, hogy ez milyen mértékű veszteségeket okoz a hálózaton. Az elemzés során megnézem hogyan változtak kritikus objektumok megközelíthetőségei (pl.: korház), a hálózati szintű eljutási idők. Megvizsgálom milyen környezeti és társadalmi negatív hatásokkal járnának az egyes változtatások.
Az általam készített Python alapú programkód a fent említett algoritmus alapján elvégzi a kiválasztást, majd a ráterhelés újboli lefuttatása után automatizált módon kigyűjti a hálózati adatokat. Ezekből diagamok, táblázatok és kimutatások formájában megjeleníti a hálózati szintű eljutási időket, kritikus objektumok megközelíthetőségéhez tartozó időket, környezeti és társadalmi negatív hatásokat és az ezekből számolt veszteségeket a különböző esetekben.
szerző
-
Gosztola Anett
Közlekedésmérnöki
mesterképzés (MA/MSc), nappali
konzulens
-
Dr. Sipos Tibor
tanszékvezető-helyettes, Közlekedéstechnológiai és Közlekedésgazdasági Tanszék