Regisztráció és bejelentkezés

Trajektória követő szabályozás tervezése autonóm, elektromos hajtáslánccal rendelkező gépjármű modellre

Témaválasztásom célja, hogy bemutassam egy innovatív és korszerű technológia alkalmazásának előnyeit. Az autonóm járműirányítás napjaink egyik legkorszerűbb járműipari technológiája, mely a közlekedést nem csak gazdaságosabbá, folyékonyabbá és környezetkímélőbbé teszi, hanem biztonságosabbá is. Továbbá ezen előnyökön kívül alkalmazható egy olyan közlekedési rendszer üzemeltetés optimalizációjának elősegítése érdekében, mint a közösségi autózás.

A dolgozatom célja, bemutatni, hogyan lehetséges a trajektória követés megvalósítása egy tisztán elektromos hajtáslánccal rendelkező gépjármű segítségével. Bemutatásra kerül a gépjármű teljes hajtáslánc modellje. A jármű fizikai megvalósulása mellett modellezésre kerülnek a jármű dinamikai tulajdonságai, melyet olyan állapottér reprezentáció ír le, amely magába foglalja a hosszirányú és a laterális dinamikát is. Kibontásra kerül továbbá az irányítás tervezésének menete, mely betekintést nyújt az integrált, LQR irányítás egyik megvalósulásába.

A trajektória követés szempontjából egy statikus követés megvalósítása a cél, vagyis gépjármű egy előre megtervezett, statikus pályán halad végig, melyek különböző előre betervezett, valóságos akadályokkal, úgy, mint útszűkület, sebességkorlátozás vagy sávlezárás, tesztelik az irányítás hatásosságát. Az úti cél a gépjármű sajátosságainak megfelelően, egy elektromos töltőállomás, ahol a hajtáslánc működtetéséhez szükséges elektromos energiával feltöltheti a felhasználó a gépjárművet. A cél eléréséhez különböző útszakaszokon kell a gépjárműnek áthaladnia, így lefedetté válik a városi és az autópályás ciklus is.

Kutatásom arra irányul, hogy a trajektória követő szabályozás megtervezésének eredményességét egy olyan szimulációs környezetben teszteljem, mely lehetőséget nyújt számunkra, a jármű hajtásláncának és dinamikai tulajdonságainak a módosítására. Továbbá lehetővé teszi számunkra a lekövetni kívánt út paramétereinek a beállítását és a teljes útvonal virtuális felépítését. Mindezt pedig grafikusan ábrázolja számunkra, még valóságosabbá téve a szimulációt, és közelebb hozva számunkra a téma előnyeit és jövőbemutató jellegét. A dolgozat bemutatja mindezen szimulációs eredményeket, hogy betekintést nyújtson az olvasónak a technika megvalósíthatóságával és a közösségi autózás üzemeltetése során felmerülő igények kielégítése érdekében az alkalmazhatóságával kapcsolatban.

csatolmány

szerző

  • Lindenmaier László
    Járműmérnöki
    alapképzés (BA/BSc)

konzulensek

  • Dr. Gáspár Péter
    egyetemi tanár, Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék
  • Dr. Németh Balázs
    tudományos munkatárs, Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék

helyezés

III. helyezett