Regisztráció és bejelentkezés

Előzési trajektória tervezése dinamikus forgalmi környezetben

Az utóbbi évek során nagymértékben nőtt az autonóm járművek irányításával foglalkozó kutatások száma. A mindennapos közúti közlekedésben gyakran előforduló probléma egy másik jármű, vagy akár egy akadály kikerülése. A biztonságos előzés véghezvitele az autonóm járműirányítás egy fontos kérdése, tekintve, hogy egy rosszul megválasztott manőver könnyen közúti balesethez is vezethet. Bizonyos forgalmi helyzetekben azonban elkerülhetetlen az említett manőver végrehajtása.

A TDK kutatás az előzési, kikerülési manőver tervezését és autonóm végrehajtását célozza meg az irányításelmélet elveinek és módszereinek alkalmazásával. Első lépésként, a megelőzni kívánt jármű sebessége, illetve a forgalmi viszonyok ismeretében mérlegeljük, hogy biztonságos körülmények között kivitelezhető-e az említett manőver. Amennyiben végrehajtható az előzés, a trajektória megtervezésre kerül valós időben, melynek paraméterei oly módon kerülnek megválasztásra, hogy a biztonság mellett az utasok kényelmét is figyelembe veszi. Abban az esetben, ha az előzés végrehajtására nincs lehetőségünk, a szabályozóval ellátott jármű lassítás következtében felveszi az előtte haladó jármű sebességét ügyelve a biztonságos távolság megtartásra. Az említett trajektóriát tervező algoritmus, a járműdinamikai modell, illetve az útvonalkövetésért felelős szabályozó Matlab Simulink környezetben kerül megtervezésre és tesztelésre, majd következő lépésként, CarMaker-ben implementálásra.

szerző

  • Hegedűs Tamás
    Járműmérnöki
    alapképzés (BA/BSc)

konzulensek

  • Dr. Gáspár Péter
    egyetemi tanár, Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék
  • Dr. Németh Balázs
    tudományos főmunkatárs, MTA Számítástechnikai és Automatizálási Kutató Intézet (külső)

helyezés

II. helyezett