Módszertan kidolgozása bevásárlóközpontok logisztikai szempontú átvilágítására
A városi áruszállítás világszerte komoly problémát okoz a városoknak: a tehergépjárművek jelentős szerepet játszanak a közlekedési dugók kialakulásában, a környezet- és zajszennyezésben, valamint az utakat is károsítják. Különösen nagy gócpontokat alkotnak a bevásárlóközpontok, hiszen csak Budapesten 18 is található belőlük, átlagosan 180 üzlettel, így nagy potenciál rejlik a hozzájuk történő áruszállítások ésszerűsítésében, becsatornázásában. A hatékony megoldást egy közös city logisztikai rendszer jelenti, melynek keretében az árukat a város szélén elhelyezett konszolidációs központokba szállítják, onnan pedig összehangoltan kerülnek továbbításra környezetbarát járművek segítségével. Budapestnek különösen jó adottságai vannak: a villamoshálózaton vagy akár a Dunán keresztül is megoldhatóak lennének a teherszállítások.
Azonban a bevásárlóközpontok logisztikai működését, áruforgalmát illetően kevés a rendelkezésre álló adat, ezért a közös rendszer kialakítása előtt szükség van egy módszertan kidolgozására, amellyel bármely pláza logisztikai jellemzői megismerhetőek. Jelen dolgozatunkban ennek a módszertannak az elkészítését, részeit, valamint a belőle levonható következtetéseket kívánjuk bemutatni.
Módszertanunk gerincét egy kérdőív képezi, mely az adott bevásárlóközpont összes üzlete által kitöltetendő és információkkal szolgál többek között a szállított mennyiségekről, a szállítások gyakoriságáról; a raktárhelyiségek, a webkereskedelem, valamint a visszutas logisztika témaköreiről. A kérdőív a plázák közötti hasonlóságok miatt kis változtatásokkal bármelyikre alkalmazható. Ezen változtatásokat módszertanunk szerint a logisztikai, árufogadó területek bejárása, azok sajátosságainak felmérése, valamint az üzemeltetési osztályon végzett szakértői interjú alapján lehet alkalmazni.
Módszertanunkat az Allee bevásárlóközponton le is teszteltük, így dolgozatunk végén le tudjuk vonni a kellő következtetéseket használhatóságáról, pozitívumairól és hiányosságairól, különös figyelemmel arra, hogy alkalmas-e az első bekezdésben bemutatott logisztikai szolgáltatás megalapozására.
szerzők
-
-
Mészáros Bálint
Közlekedésmérnöki
alapképzés (BA/BSc)
konzulens
-
Dr. Bóna Krisztián
egyetemi docens, Anyagmozgatási és Logisztikai Rendszerek Tanszék