Regisztráció és bejelentkezés

A hatvani Robert Bosch Elektronika Kft. termelésirányítási-rendszerének fejlesztése

2011 novembere óta a hatvani Robert Bosch Elektronika Kft.-nél végzem szakmai gyakorlatomat. Feladataim közé tartozik a gyári termelésirányítási-rendszer fejlesztésének segítése a raktár oldaláról; a raktárban alkalmazott mobil terminálok és kézi szkennerek beszerzése, telepítése és karbantartása, valamint a komissiózó folyamatok pontosabbá, ellenőrizhetővé tétele.

Jelenleg a gyárban a termelő sorok ellátása alapanyaggal az automatizáltság hiányában rengeteg problémát von maga után, ugyanis mind a bevételező, mind a komissiózó folyamatokban az emberi tényező, mint hibázási lehetőség nagy hányadban van jelen. A könnyebb érthetőség kedvéért a gyáron belüli ellátási lánc működése: alkatrész megrendelése a gyártósoron kanban kártya segítségével a raktárakból – ez egyszerűen a kártya elhelyezését jelenti egy „postaládába”. A Milkrun járat összeszedi az útvonalába eső kártyákat, amelyeket a központi raktárba szállít; itt a kártyák segítségével megtörténik a rendelés SAP vállalatirányítási rendszeren keresztül. Az alapanyag komissiózása és ellenőrzése után a Milkrun járat kiszállítja azt a rendelt területre. A Toyotától származó kanban folyamatok, illetve az ehhez kapcsolódó Just In Time elvek megvalósulása többek között a gyár méretei és összetettsége miatt nehézkessé vált. Az alkatrészek kiérkezése a gyártósorra olykor sok időt vesz igénybe, ugyanis a tényleges rendelés csak a vonat raktárba való beérkezése után valósul meg, ez olykor akár 1 órát is igénybe vesz. Emiatt szükségessé vált helyi készletek (ú. n. szupermarketek) felhalmozása – ez készletezési és területi költséget von maga után.

A felsorolt problémák kiküszöbölésére megoldást jelent az ú. n. elektronikus kanban bevezetése és fejlesztése, melyről dolgozatom is szól. Cél egy olyan komplex vállalati rendszer kialakítása, melynek során tulajdonképpen a kanban kártyák elhagyásával és mobil terminálok, nyomtatók alkalmazásával a kanban folyamatok felgyorsulnak, pontosabbá, rugalmasabbá, nyomon követhetővé, és nem utolsó sorban költséghatékonyabbá válnak. Mindez a helyi készletek felszámolásával, az emberi hibázási tényezők kizárásával, az átfutási idők csökkentésével, illetve mobil eszközök alkalmazásával válik lehetővé.

Dolgozatomban részletezem a Robert Bosch Elektronika Kft. történetét, jelenlegi felépítését és szervezetét. Bemutatom a „hagyományos”, kanban kártyás rendszert előnyeivel és legfőbb hátrányaival együtt. Ezen hátrányok kiküszöbölésére került bevezetésre a elektronikus kanban rendszer, egyenlőre csak egy kisebb területen, mobil eszközök támogatása nélkül.

A mobil eszközök alkalmazása rengeteg háttérmunkát igényel, beleértve a beszerzést, telepítést, kliens programok fejlesztését, megfelelő SAP támogatás kialakítását – ezek szintén részletezésre kerülnek. Amennyiben az összes telepítés, beállítás, kivitelezés megtörténik, a folyamathoz kapcsolódó komplex logisztikai költségek nagymértékben csökkennek, sőt, a beruházási költségek rövid időn megtérülnek.

Végül bemutatásra kerül néhány fejlesztési javaslat (RFID, Voice Picking), melyek a komissiózó folyamatokat, illetve egyúttal az éves leltárt is még gyorsabbá, legfőképpen pontosabbá teheti.

szerző

  • Miskolczi Melinda
    közlekedésmérnöki
    nappali

konzulens

  • Dr. Tokodi Jenő
    egy. adjunktus, Anyagmozgatási és Logisztikai Rendszerek Tanszék

helyezés

II. helyezett