Regisztráció és bejelentkezés

A délkelet-európai országok adriai kikötőinek jövőbeli lehetőségei a térség konténerforgalma szempontjából.

Délkelet Európa áruforgalmának jelentős része az Adriai-tenger keleti partján lévő kikötőkön halad át. Trieszt és Koper a két legjelentősebb kikötő, nemcsak nagy kapacitásuk, de a hozzá kapcsolódó vasúti és közúti infrastruktúra fejlettsége miatt is. Egyetlen hátrányuk, hogy északon helyezkednek el, emiatt az oda vezető hajóút meglehetősen időigényes. Viszont több kisebb kikötő is található a keleti parton, amelyek jóval délebbi elhelyezkedésűek.

A kutatás célja olyan kikötő találása, amely elhelyezkedési adottságaiból és multimodális kapcsolataiból fakadóan az elkövetkező 5-10 évben képes lehet a térség egyik meghatározó konténerrakodó szereplőjévé válni.

A dolgozat során albániai, montenegrói és horvát kikötők kerültek megvizsgálásra, a következő szempontok alapján:

- A kikötő tengeri megközelíthetősége egy Adrián kívüli kikötőből (Málta).

- A kikötő jelenlegi forgalma és kapacitása és főbb kiszolgáló paraméterei.

- A kapcsolódó vasúti és közúti infrastruktúra jelenlegi állapota és esetleges jövőbeli fejlesztései.

- A kikötő és a térség közlekedési csomópontjának számító Belgrád közötti vasúti áruszállítás lehetőségei és időigénye.

- Az adott ország gazdasági és politikai státusza.

Ezen szempontok alapján lettek a kikötők rangsorolva. A legjobban szereplő kikötőről egy SWOT elemzés készült, amelyből láthatóak a kikötő jelenlegi előnyei és hátrányai, valamint jövőbeli lehetőségei és veszélyei.

szerző

  • Fejes Norbert
    közlekedésmérnöki
    nappali

konzulens

  • Dr. Kovács Gábor
    egyetemi adjunktus, Anyagmozgatási és Logisztikai Rendszerek Tanszék

helyezés

Nem ért el helyezést