Induktív töltésű automatizált anyagmozgató rendszer szimulációs modelljének kifejlesztése
TDK - Összefoglaló
Induktív töltésű automatizált anyagmozgató rendszer szimulációs modelljének kifejlesztése
A dolgozatom célkitűzése egy anyagáramlás irányítási koncepció szimulációjának kialakítása egy akkumulátoros energiaforrású anyagmozgató gépeket tartalmazó rendszerben. A TDK-m az INEXT projekt „Kutatások az ipari digitalizáció által nyújtott potenciál minőségi kiaknázására” nevű feladatához kapcsolódik. A téma kidolgozása során igyekeztem egyesíteni a tudományos megfontolásokat a gyakorlati alkalmazhatósággal.
Egy logisztikai anyagáramlási rendszerben, melyben akkumulátoros anyagmozgató gépek dolgoznak az energiatakarékos és a határidőt betartó rendszer mellett új szempontként megjelenik az gépek energiamérlege. A vezetőnélküli targoncákat (AGV-k) alkalmazó rendszer esetén a gépek időszakos töltése alatt hosszú távon kumulálva annyi energiát kell bevinni, amennyi az időszakban a gépek energiafogyasztását fedezi.
A szimulációban az AGV-k nem egy szabadon generált pályán mozognak, hanem egy rácsos szerkezetű úthálózaton. Az AGV-k energiaellátása egy fix indukciós nyomvonal (IPT = Inductive Power Transfer) segítségével történik. Ez lehetővé teszi, hogy az AGV a nyomvonal felett akár mozgás közben is képes legyen tölteni. Az úthálózat nem minden szegmense indukciós nyomvonal, az IPT nyomvonala a pályának csak egy részét alkotja.
A szimulációban munkaállomások között jöhetnek létre az anyagmozgatási feladatok és az AGV-nek kell ezeket ellátnia. A rendszernek el kell döntenie, hogy a vezető nélküli targoncák milyen útvonalon végezzék a munkájukat. Használhatja a leggyorsabb útvonalat a töltöttsége rovására vagy egy olyan útvonalat melyen tölteni is tud, de ebben az esetben hosszabb az eljutási idő. Mindkét esetben fontos szempont, hogy a megadott határidőt ne sértsék meg.
A koncepció ígéretes, általános megoldást jelenthet az irányítási problémákra. További kutatások alapja lehet a dolgozatban szereplő módszer finomítása, eredményeinek konkrét rendszerekre való adaptálásának elemzése, illetve a bemutatott módszerrel elérhető eredmények más eljárásokkal való összehasonlítása.
Budapest, 2019.09.30. Pintér Márk
szerző
-
Pintér Márk
Közlekedésmérnöki
alapképzés (BA/BSc)
konzulens
-
Dr. Bohács Gábor
docens, Anyagmozgatási és Logisztikai Rendszerek Tanszék