Regisztráció és bejelentkezés

Drónok alkalmazása last-mile jellegű feladatok megoldásában: a forgalomszervezés kérdései és optimalizálási eljárásai

Az elmúlt évtizedben egyre több területen kezdték el használni a drónokat különböző jellegű feladatok végrehajtására. Azonban vannak olyan területek, ahol a drónok lehetséges implementálását a mai napig kutatják. Egyik ilyen terület az extralogisztika, melyen belül last-mile jellegű feladatok megoldására tervezik használni a drónokat. A last-mile szállítás során jut el a kívánt áru a címzetthez, ami jelenleg az ellátási lánc legdrágább és legszennyezőbb szakasza. Ezen mutatók javítására lehet egy alternatíva a drónok alkalmazása.

A drónok használatával kapcsolatos főbb előnyök közé sorolhatjuk a magas sebességüket, alacsony károsanyag kibocsátásukat, relatíve kisebb működtetési költségüket, valamint a használatukkal csökkenthető a közlekedési hálózatok terhelése. Ennek megfelelően a dolgozatom első részében véletlenszerű feladatokat generálva összehasonlítom a jelenleg alkalmazott gépkocsival történő áruszállítást egy olyan rendszerrel, ahol ugyanezen kiszállításokat a drónok végzik. Az összehasonlítás során a közvetlen energiafelhasználásból eredő kibocsátásértékeket, valamint költségeket vizsgálom.

Az összehasonlítást követően a flotta méretezésének feladatával foglalkozok. Fontos kérdés, hogy adott számú igénypont esetén, milyen méretű drónflotta üzemeltetése lenne optimális. Ennek a kérdésnek a megválaszolására a drónnal történő szállítást, mint tömegkiszolgálási rendszert vizsgálom. Az optimalizálás során kétféle, összköltség alapú és kiszolgálási szint alapú analitikus módszert használok, majd elemzem a kapott eredményeket.

A drónflotta méretezése utána a szállítási feladatok ütemezését kell elvégezni a drónok között, ami egy többgépes ütemezési feladatnak tekinthető. A drónok egymástól függetlenül működnek, de egy optimális ütemezéssel elérhető az átfutási idők csökkenése, ami egy alapvető cél a logisztikai folyamatok esetében. A feladatok ütemezését genetikus algoritmus segítségével fogom elvégezni.

szerző

  • Kerekes Márk
    Logisztikai mérnöki
    mesterképzés (MA/MSc), nappali

konzulens

  • Dr. Bóna Krisztián
    egyetemi docens, Anyagmozgatási és Logisztikai Rendszerek Tanszék

helyezés

I. helyezett