Regisztráció és bejelentkezés

A városi közúti-vasút áruszállításban betöltött szerepének újragondolása a városi ellátási láncban

A városok méretükből adódóan hatalmas áruforgalmi igényekkel rendelkeznek, melyek kiszolgálása ma szinte kizárólag közúton történik meg rengeteg különböző cégen keresztül. A városszerkezetbe jól integrálva azonban jelen vannak ma áruszállítási céljából kihasználatlan közlekedési módok és hálózatok, melyek az utóbbi 20 évben csupán személyszállítás (és ritkán belső üzemi célú teherszállítás) céljára lettek felhasználva.

Az egyik ilyen fontos hálózat, amivel dolgozatunkban foglalkozni fogunk, a közúti-vasúti infrastruktúra, hétköznapi nevén: villamos. A villamosok magyarországi története úgy alakult, hogy egészen a múlt évszázad végéig ezen hálózatok nagy arányban vettek részt a városi teherszállítási feladatokban, azonban jellemzően csak nagyobb ipari vállalatok kiszolgálása történt meg ezen módon. A nagy üzemek megszűnésével és a hálózat rendszerszintű bontásával a teherforgalom először csak megcsappant, majd végül 1996-ban meg is szűnt, így csak a közúti szállítási lehetőségek maradtak.

Jelenleg a fővárost érintő egyik legnagyobb városellátási probléma a nagy mennyiségű áru gazdaságos, környezetkímélő módon történő egyidejű kezelési képességének hiánya. A 2000-es években kezdődő hálózati rehabilitáció azonban csak a személyszállítást érintette, így a ma meglévő hálózatból hiányoznak olyan elemek (vágánykapcsolatok, iparvágányok, átrakodóhelyek stb.), melyek hiányában a teherforgalom újraindítása problémákba ütközne. Európa városaiban más-más szinten érvényesítik a city logisztikai törekvéseket. Számos ország képes volt innovatív bevezetésekkel csökkenteni környezetterhelését. Zürichben hulladékszállító villamos működik, míg Drezdában egy autógyárat köt össze villamosvonal a beszállítóval a városon belül, ahol két villamos is folyamatosan szállítja a termékeket.

A tanulmány célja a jelenlegi hálózat elemzése, problémáinak feltárása és azokra különböző alternatívák, megoldások kínálata, melyekkel a jelenlegi a rendszer alkalmassá tehető a személyszállítás mellett az áruszállítási feladatok szervezett, hatékony lebonyolítására is. Megvalósulásával a közúti teherforgalom jelentősen mérsékelhető, ami számos jótékony hatást vonna maga után a környezetre és az emberekre vonatkozóan egyaránt. Dolgozatunk fő célja a városi villamos-hálózaton történő áruszállítással kapcsolatos fejlesztési feladatok összegyűjtése és rendszerezése, a fő fejlesztési irányok kijelölése.

szerzők

  • Posta Máté Imre
    Közlekedésmérnöki
    alapképzés (BA/BSc)
  • Molnár-Major Petra
    Logisztikai mérnöki
    alapképzés (BA/BSc)
  • Kormos Henriett
    Logisztikai mérnöki
    alapképzés (BA/BSc)

konzulensek

  • Dr. Bóna Krisztián
    egyetemi docens, Anyagmozgatási és Logisztikai Rendszerek Tanszék
  • Dr. Sárdi Dávid Lajos
    egyetemi adjunktus, Anyagmozgatási és Logisztikai Rendszerek Tanszék

helyezés

II. helyezett