Regisztráció és bejelentkezés

Útvonalhálózatok tervezése, bevezetése és fejlesztése a polgári légiközlekedésben

A légiközlekedés egyik legfontosabb szempontja a biztonság mellett, az optimális útvonalak kialakítására való törekvés. Ha ez nem valósul meg, a repülési idő, ezáltal az üzemanyag-felhasználás, így a környezetterhelés, valamint más repülési költségek is növekedhetnek. A légtér széttagolása, valamint telítettsége miatt a járatok többsége nem a legrövidebb útvonalon halad, ezért szükségessé vált egy olyan egységes európai légtér kialakítása, melyben a légijárművek optimális útvonalprofillal közlekedhetnek.

Az új forgalomszervezési koncepció, azaz a Free Route (HUFRA) rendszer lényege, hogy Magyarország légterében a ki- és belépőpontok között a lehető legrövidebb egyeneseken, töréspontok beiktatása nélkül közlekedhetnek a repülőgépek. A mindennapi gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az ország navigációs pontjai megmaradnak, azonban egy átrepülő gép a belépéstől kezdve egészen a kilépésig a lehető legrövidebb útvonalon repül, ha lehetséges. Vagyis ezek a járatok útvonalak helyett pontról pontra repülnek.

Ezzel a megoldással a magyar FIR-en átrepülő járatok útvonala csökken és ez által a légitársaságok üzemanyagot takaríthatnak meg, így a légterünkbe kerülő káros anyag is csökken. Tehát a rendszer legfőbb előnye a szolgáltatás színvonalának növekedése, de a rendszer nem feltétlenül válik egyszerűbbé, így lehetséges, hogy olyan változtatások, technikai, technológiai támogatások szükségesek a léginavigációs szolgálati személyzet számára, melyek alapesetben nem állnak rendelkezésre.

Dolgozatomban hatékonysági elemzést végzek a Free Route forgalomszervezési koncepcióról, összevetve az ATS útvonal rendszerrel. Statikus és szimulációs eredményeken keresztül mutatom be, hogy milyen változásokat hoz magával a 2015 februárjában bevezetett Free Route rendszer. A szimulációk eredményeinek megértéséhez feltárom, melyek azok a szempontok amiket a légitársaságok figyelembe vesznek a járataik útvonalainak megtervezése során.

Továbbá megvizsgálom, hogy melyek azok a rendszerelemek és kapcsolatok, ahol be kell avatkozni az útvonal rendszerbe, ahhoz, hogy a Free Route rendszer megvalósulhasson. A rendszer változtatása során több technikai problémát is át kell hidalni, ide tartozik a kommunikáció, az adatcsere és egyéb módosítások.

Az ATM rendszeren is alakítani kell, beleértve a MATIAS rendszer felülvizsgálatát, szimulációk végzését az új konfliktus helyzetekre. A forgalmi áramlatok változásával is számolni kell, illetve a katonai légtereket is kezelni kell az új rendszerben is. A korábbiakat figyelembe véve munkatechnológiát kell változtatni.

Az útvonalhálózat fejlesztésével a környező országokkal való együttműködésre is gondolni kell, és felmerülhetnek különböző problémák. Ki kell dolgozni egy olyan együttműködést szolgálataikkal, ami segítségével a felmerülő akadályok megszűntethetők, kár eltérő forgalomszervezés esetén is. A dolgozatban tanulmányozom, hogy mely fejlesztések végrehajtásával valósítható meg a Cross-Border rendszer, ahol több szomszédos országban is Free Route rendszer működik, különböző szolgálatok működésével, eltérő szabályozási és technikai rendszerrel.

csatolmány

szerző

  • Futaki Anna
    Közlekedésmérnöki
    mesterképzés (MA/MSc), levelező

konzulensek

  • Dr. Szabó Géza
    egyetemi docens, Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék
  • Altorjay Miklós
    Légiforgalmi Rendszertervező , Hungarocontrol Zrt. (külső)

helyezés

III. helyezett