A láncbusz közlekedésgazdasági és alkalmazhatósági vizsgálata
A dolgozat tárgya egy ikercsuklóval összekapcsolt, többrészes közúti gépjármű közlekedésgazdasági és alkalmazhatósági vizsgálata, amelynek első és utolsó kocsiegysége között sorba kapcsolt, azonos kialakítású kocsiegységek vannak. A gépjármű, kormányzása révén nyomkövető, ezért a közbenső járműegységek tetszés szerinti számban alkalmazhatók.
A buszközlekedésben az egyes járművek kapacitása kisebb a többi közforgalmú közösségi közlekedési eszközhöz képest. Mivel a közúti gépjárművek szélessége, hosszúsága és magassága kötött, a kapacitás növelésének módja igen bonyolult a közúti közlekedésben. Dolgozatomban a kapacitás növelésének módjait vizsgálom meg.
Először bemutatásra kerül, hogy a gépjármű befogadóképessége mennyiben befolyásolja az egy egységre jutó energiafelhasználást illetve az ezzel arányos költségeket, ami jelen esetünkben az egy utasra eső költséget jelenti. Ezzel kiderül, hogy a vizsgálatom tárgyát képező láncbusz mennyiben jelent fejlődést a jelenleg használt közösségi közlekedési eszközökhöz képest. Ezek után a láncbusz műszaki és technikai adatait hasonlítom össze a jelenlegi járművek paramétereivel. Végül néhány jelenleg is üzemben lévő és fiktív budapesti viszonylatot vizsgálok meg a láncbusz alkalmazásának lehetősége szempontjából, miként változtatná meg a jelenlegi energiafelhasználást és költségeket egy ilyen eszköz.
szerző
-
Németh Máté
Közlekedésmérnöki
alapképzés (BA/BSc)
konzulens
-
Dr. Török Ádám
egyetemi docens, Közlekedéstechnológiai és Közlekedésgazdasági Tanszék