Regisztráció és bejelentkezés

A kaposvári jelzőlámpás csomópontok felülvizsgálata

A kaposvári jelzőlámpás hálózat felülvizsgálata

TDK-dolgozat témavázlata

Dolgozatom témája a kaposvári 67-es út és a 610-es, azaz a régi 61-es út jelzőlámpás csomópontjainak vizsgálata. Ennek a két útnak a jelzőlámpái külön-külön hangolva vannak. A közelmúltban azonban változtatás történt, mivel a 67-es és a 610-es út kereszteződésében (Füredi csomópont) Dombóvár felől Szigetvár felé közlekedők nagy száma miatt az itt található balra kanyarodó sáv nem tudta kiszolgálni a balra kanyarodók igényét, ezáltal a középső egyenesen haladó sávban várakoztak azok, akik nem tudtak felállni a járműosztályozóba. Ők feltartották az egyenesen haladni vágyókat, torlódások alakultak ki. A megoldást az jelentette, hogy a középső, eddig egyenesen haladó sávból, egy olyan sávot alakítottak ki, melyből lehet balra is fordulni, valamint egyenesen is haladni. Ehhez új útburkolati jelekre, a jelzőfej újramaszkolására, illetve ami nekünk a legfontosabb, a hangolás kisebb módosítására is szükség volt.

A dolgozatom három lépésből fog állni. Elsőként megvizsgálom a felújítás előtti rendszert, majd az új rendszert is modellezem, ezt követően pedig összehasonlítom a modellben mért adatok alapján a két rendszer hatékonyságát. A következtetések alapján egy intelligensebb rendszer is kidolgozható, melyben az aktuális forgalmi viszonyoktól függő forgalomirányítás alkalmazható.

A mellékelt ábra mutatja a modellezni kívánt hálózatot (forrás: Google Térkép). Az ábrán kék színnel jelöltem a modellben megjelenő útvonalakat, piros ponttal a jelzőlámpás, fekete ponttal a jelzőtáblás és a körforgalmas kereszteződéseket. Ezek közül számunkra a jelzőlámpásak a fontosak.

A modellezés során a Vissim programot használom. A jelzésterveket, a helyszínrajzokat és a hangolási adatokat a Swarco Traffic Hungária Kft. biztosítja számomra.

csatolmány

szerző

  • Győri Teodor
    Közlekedésmérnöki
    alapképzés (BA/BSc)

konzulensek

  • Dr. Bede Zsuzsanna
    egyetemi adjunktus, Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék
  • Dr. Tettamanti Tamás
    egyetemi adjunktus, Közlekedés- és Járműirányítási Tanszék