Regisztráció és bejelentkezés

Vasúti szerelvényforduló-tervezés optimalizálása a szolgáltatási színvonal figyelembevételével

A vasúti menetrendtervezésre épülő és azzal szorosan összefüggő tevékenység a szerelvényforduló-tervezés, azaz, hogy az adott menetrendi vonatokat mely szerelvények teljesítik. A szerelvényfordulók magukban foglalják az időszakos karbantartást és a szerelvényvonatok (üresfutások) teljesítéséhez szükséges menetvonalakat is. A vasútüzemi folyamatok optimalizálása kulcskérdés, mind az üzemeltetés, mind az utazási igények kiszolgálása szempontjából.

A szerelvényfordulók optimalizálása több szempont alapján történhet; megkülönböztethető költség-minimalizálásra, üresfutások minimalizálására, a karbantartási folyamatok optimális megvalósítására, az állomási foglaltságok minimalizálására, vagy a robusztusság fenntartására irányuló szerelvényforduló-optimalizálást. A legtöbb modell és módszer azonban a járműparkot szolgáltatási színvonal szempontjából homogén módon kezeli, csupán a szerelvények kapacitását különbözteti meg. Ugyanakkor a szolgáltatási színvonalat számos jellemző befolyásolja, amelyek a heterogén járműpark miatt szerelvényenként eltérőek. Az utaskényelmi funkciókat –, mint audiovizuális utastájékoztatási elemek, légkondicionálás, alacsonypadlós kialakítás, mellékhelyiségek ülőhelyre vetített száma, fedélzeti szolgáltatások (pl.: szórakoztatás, étkező, vagy bisztróegység, kávéautomata), ülések kényelme, kerékpárszállítási lehetőség, csomagok elhelyezése – a legtöbb modell nem veszi figyelembe.

Kutatásom célja egy meglévő, robusztus optimalizáló módszer kiegészítése a jellemzően vasútüzemi változók mellett az utaskényelmet kifejező változókkal, és a szolgáltatási színvonalból fakadó korlátozó feltételekkel. Az átdolgozott módszerrel a már alkalmazott optimumok mellett az utaskényelmi optimum is megjelenő szempont. A bővített módszert példaterületen alkalmazom, szemléltetve a figyelembe vett tényezők hatását.

A módszer alkalmazása lehetőséget biztosíthat a vasúti járművek elosztása során az utazói preferenciák minél szélesebb körű kielégítéséhez a szerelvényfordulók tervezése során, ezzel hozzájárulva a különböző szolgáltatási színvonalat biztosító szerelvények, különös tekintettel a kerékpárszállító és étkezőkocsik elosztásához.

szerző

  • Bálnt-Szedmák Mátyás
    Közlekedésmérnöki
    mesterképzés (MA/MSc), nappali

konzulens

  • Dr. Földes Dávid
    tudományos munkatárs, Közlekedéstechnológiai és Közlekedésgazdasági Tanszék