Regisztráció és bejelentkezés

Regionális vasúti határkapcsolatok fejlesztése hibrid meghajtású járművekkel

Napjainkban a rendelkezésre álló fosszilis energiaforrások mennyiségének csökkenése és a növekvő környezetvédelmi elvárások miatt a közlekedési ágazatnak új energiaforrások használatára kell áttérnie. A szárazföldi közlekedési módok közül a vasúti közlekedés a leginkább energiahatékony, de ennek ellenére, a mai napig sok dízel meghajtású jármű üzemel a regionális vasútvonalakon, ahol a felsővezeték-rendszer kiépítése nem lenne kifizetődő.

Történelmi eseményekből kifolyólag a közép-európai régióban több olyan határváltozás is történt melyek számos vasútvonalat kettévágtak. Ezen vasútvonalak közül a legtöbb a mai napig is működik, azonban az immár szomszédos országok közötti vasúti határkapcsolat legtöbbször hiányzik. Ezekben a régiókban a vasúti határforgalom újraindítása javítaná a helyi lakosság életkörülményeit és lehetőségeit, valamint elősegítené az érintett régiók gazdasági fejlődését. Dolgozatomban bemutatom a környezetbarát vasúti közlekedés határokon átnyúló jelentőségét, és megoldási lehetőségeket javaslok ezen jelenleg szünetelő vasúti határkapcsolatokra.

Multikritériumos értékelő módszert dolgozok ki a szünetelő vasúti határkapcsolatok értékelése szempontjából, különös tekintettel a hibrid meghajtású vasúti járművek üzemeltetésére, a jelenleg nem létező utasforgalom jövőbeni feltérképezéséhez, valamint az újrainduló forgalom gazdasági és társadalmi hatásaira.

Célom a következő kérdések megválaszolása: "Mely szünetelő vasúti határkapcsolatokon lenne célszerű felvenni a személyforgalmat?", "Milyen típusú hibrid járműveket lehetne üzemeltetni ezeken a vasútvonalakon?", és "Milyen előnyökkel járna, a jelenleg szünetelő határforgalom újraindítása az utasok és a vasúttársaságok számára?"

szerző

  • Fetter Marcell
    Közlekedésmérnöki
    alapképzés (BA/BSc)

konzulens

  • Dr. Csonka Bálint
    Tudományos munkatárs, Közlekedéstechnológiai és Közlekedésgazdasági Tanszék