Regisztráció és bejelentkezés

Légi forgalmi irányítást támogató információs rendszer tervezése

Az Unió célkitűzéseit és hosszú távú terveit rögzítő ATM Master Plan tartalmazza, hogy szét

kell választani a léginavigációs szolgáltatót a léginavigációs infrastruktúrát üzemeltetőtől. Így

a jelenlegi egyszereplős piac a következő szereplőkre oszlana:

• léginavigációs szolgáltatókat nyújtó társaságok,

• léginavigációs infrastruktúrát nyújtó társaságok (pl. radar és meteorológia

berendezések üzemeltetése),

• adatközpontok (szerepük az infrastruktúra által gyűjtött adatok gyűjtése és továbbítása).

A versenyképesség hosszú távú megtartásához a léginavigációs szolgáltatásokat nyújtó

társaságnak fel kell mérnie, hogy milyen adatokkal rendelkezik és ezt milyen formában tudja

továbbítani mások számára.

A másik léginavigációs szolgáltatókat érintő probléma a digitalizáció előretörése, ugyanis az

adatközpontú fejlesztések jellemzően nem kerültek előtérbe, a gyűjtött adatok jelentős része

nehezen nyerhető ki a forrásrendszerekből. Számos SESAR projektben felmerült olyan

adatigény, amire szüksége van a projektgazdáknak a léginavigációs szolgálatóktól, ők azonban

ezeket műszaki készültség hiányában nem tudták kiadni.

A TDK keretében azonosítom és kategorizálom (léginavigációs szolgáltatások, funkciók és

szervezeti egységek) a légiforgalom-irányításban gyűjtött adatcsoportokat a következő

szempontok szerint:

• Ki gyűjti az adatot?

• Milyen formában/ gyakorisággal gyűjti az adatot?

• Az adat milyen léginavigációs funkciót lát el?

• Az adatok mely forrásrendszerben képződnek?

Felmérem, hogy a fent megnevezett problémákkal kapcsolatban milyen adatigények

merülhetnek fel a következő szempontok szerint:

• Kinél merül fel adatigény?

• Milyen formában / gyakorisággal van szüksége adatokra?

• Milyen célból használja fel ezeket az adatokat?

• Hogyan szerezte be eddig a szükséges adatokat?

A légiforgalmi irányításban gyűjtött adatok és az adatigények összevetésével meghatározható

szervezeti egységenként az adatok információértéke, valamint felállíthatóak a kapcsolati hálók

(az adatot képező forrásrendszerek és a felhasználók között). A kapcsolati hálók ismeretében

javaslat tehető az adatigények optimális kiszolgálási módjára (adott informatikai rendszer

felépítése, architektúrája). A kapcsolati hálók meghatározása az adatigények optimális

kiszolgálását alapozza meg, így jelentősen hozzájárul a légi forgalmi irányítás

hatékonyságának fokozásához

szerző

  • Hubay Bálint
    Közlekedésmérnöki
    alapképzés (BA/BSc)

konzulens

  • Dr. Csonka Bálint
    Tudományos munkatárs, Közlekedéstechnológiai és Közlekedésgazdasági Tanszék