Regisztráció és bejelentkezés

Új mobilitási szolgáltatásokhoz kapcsolódó utazási szokások értékelése

Ez a kutatás az e-mikromobilitáshoz kapcsolódó utazási szokásainak felmérésére irányult. Az elemzés alapja egy jól megtervezett, Stated Preference (SP) felmérés volt, amely objektív információk kinyerésére készült az e-mikromobilitás lehetséges használatáról, valamint a szolgáltatással kapcsolatos egyéni nézőpontokról. Az eredmények rávilágítanak az új mobilitási szolgáltatás fő előnyeire és hátrányaira, valamint a közlekedési módok közötti megosztás lehetséges változásaira. Az eredmények összehasonlítása és elemzése a kiválasztott városok között segít megérteni az e-mikromobilitás erősségeit és gyengeségeit, valamint az új mobilitási szolgáltatások lehetőségeit.

Fontos megérteni az egyéni utazási szokásokat és választási lehetőségeket a felhasználók számára hasznos mobilitási lehetőségek kialakításához, és ezáltal megvalósítani egy integrált közlekedési rendszert. Ebben a munkában az e-mikromobilitást (pl. e-kickscooter) más közlekedési módokkal (autó, közösségi közlekedés, kerékpármegosztó szolgáltatás) hasonlítottuk össze. A módválasztás eredményeinek kiértékelésével meghatározhatóak a piacon rejlő lehetőségek is. Ez lényegében feltárná az e-mikromobilitás aktualitását és azt, hogy az egyének mennyire hajlandóak ezt a módot választani.

Az elmúlt években az SP alkalmazásokat széles körben használták kutatási célokra, melyek segítenek meghatározni az egyéni utazási szokásokat, tervezni új mobilitási szolgáltatásokat, segíteni a közlekedési politikákat és megbecsülni a szükséges kereslet értékét. Az SP kísérletek segítenek annak megvizsgálásában, hogy az egyének különböző szempontok alapján (pl. utazási idő és költség) miként választanak közlekedési módot.

Az SP felmérés megtervezése érdekében áttekintettük a legfontosabb fogalmakat, mint az ortogonalitás, a teljes faktoriális és a frakcionális faktoriális felmérés megtervezése, a diszkrét választási módszere és az eredmények becslésének különböző módszerei. Az SP felmérés segít meghatározni az utazási idő értékeit, az egyéni preferenciákat, megérteni a különböző alternatívák közötti kompromisszumokat, és megbecsülni a szolgáltatások iránti igényt.

A tervezett SP felmérés célja az volt, hogy megértse a felhasználói igényeket és követelményeket az e-mikromobilitással és a kapcsolódó szolgáltatásokkal kapcsolatban. Az e-mikromobilitás járművei olyan akkumulátoros járművek, amelyek kisebbek, mint egy autó, és legfeljebb két személy szállítására képesek. Jelenleg ezeket a járműveket különféle szolgáltatók (pl. Mol, Lime, VOI, Tier, Bird, Circ, Moow) várostól függően üzemeltetik, illetve bérbe adják.

Az alábbi felmérést készítettük az felhasználók számára. A felmérés alapvető társadalmi-gazdasági és demográfiai információkat gyűjtött a válaszadókról, például életkor, nem, jövedelemtartomány és aktuális utazási információk. A válaszadók 9 véletlenszerű kérdést kaptak egy hipotetikus utazásról, ahol a négy felajánlott közlekedési alternatíva egyikét kellett választaniuk két paraméter alapján. Az SP felmérés kérdéseinél a négy felajánlott közlekedési alternatíva a közösségi közlekedés, a személygépjármű, a kerékpármegosztás, és az e-mikromobilitás volt. Mindegyik alternatívához két paraméter (utazási idő és utazási költség) tartozott az ortogonalitás fenntartása érdekében. Az alternatívák minden kérdésnél ugyanazok maradtak, de a paraméterek értékei változóak voltak.

Az eredményeket figyelembe véve az érdeklődés szempontjából reális lehetőség az e-mikromobilitás, azonban az utazási idő és a költségek döntő tényezők, amelyek kedvezőbb eredményt nyújtanak a hagyományos közlekedési módok esetében.

szerző

  • Julio C Lopez Lizarraga
    Közlekedésmérnöki
    mesterképzés (MA/MSc), nappali

konzulens

  • Dr. Esztergár-Kiss Domokos
    tudományos munkatárs, Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék

helyezés

Jutalom