Regisztráció és bejelentkezés

Hibrid vasúti járművek üzemeltetési módszereinek fejlesztése

A vasúti közlekedés évtizedek óta meghatározó ágazata a közlekedésnek. Vasúthálózatunk villamosítása a mai napig folyamatban van, ám továbbra is jelentős a nem villamosított vasútvonalak aránya, ahol dízel meghajtású járművek üzemelnek. Magyarország vasútvonalainak közel 40%-a villamosított, mellyel az Európai Unión belül a 16. helyet foglalja el a legfrissebb adatok alapján. Bár a vasút károsanyag-kibocsátása a teljes közlekedési ágazaton belül nem jelentős, mégis fontos az Európai Uniós irányelv elérése mely célként kimondja a zéró kibocsátású járművek minél szélesebb körű alkalmazását.

Napjainkban egyre nagyobb hangsúlyt kap a környezetvédelem, valamint a fosszilis energiaforrások is végesek. Így előbb-utóbb a hagyományos meghajtású rendszerek üzemeltetésének költsége magasabb lesz, mint az alternatív technológiák alkalmazása. Ennek megfelelően a különböző vasútijármű-gyártó vállalatok termékei között kezdenek megjelenni a hibrid meghajtású, akkumulátorokkal is felszerelt mozdonyok, illetve motorvonatok.

Az új, hibrid meghajtású mozdonyok és motorvonatok üzemeltetési jellemzői eltérnek a hagyományos járművektől. Ezért egy olyan multikritériumos értékelőmódszer kidolgozását tűztem ki célul a dolgozatomban, amely a következő kérdésekre ad választ:

• mely vasútvonalakon érdemes üzemeltetni hibrid meghajtású motorvonatokat?

• milyen változtatások szükségesek az üzemeltetésben (pl. töltőinfrastruktúra)?

• hogyan befolyásolja a töltési idő a menetrendet és a fordulóidőket?

• melyek az üzemeltetés gazdasági és környezeti hatásai?

Az értékelőmódszer szempontrendszerének a kidolgozásához megvizsgálom a különböző meghajtási módokat, a külföldi példákat és legjobb jelenlegi megoldásokat, illetve azonosítom az új típusú, hibrid meghajtási módnak a vasúti közlekedés egyéb üzemeltetési szempontból fontos területeire gyakorolt hatásait. Továbbá figyelembe veszem az új típusú meghajtásnak a szolgáltatási minőségre, utasszámra és társadalomra gyakorolt hatásait (pl. alacsonyabb zajterhelés). Az értékelőmódszer kimenete egy mutatószám, ami segít a megfelelő hajtásrendszer, illetve vasútvonal kiválasztásában.

Összegezve, dolgozatomban a hibrid meghajtású vasúti járművek üzemeltetési módszereinek fejlesztésére, illetve kidolgozására keresem a válaszokat a hajtásmódok összehasonlításával, multikritériumos vasútvonal értékelő szempontrendszer felállításával, már működő külföldi példák elemzésével, valamint a szolgáltatási színvonalra gyakorolt hatások azonosításával. Az így elért eredmények bővítik a témával foglalkozó szakirodalmat és támogatják a hibrid meghajtású vasúti járművek elterjedését, és ezáltal a vasút versenyképességének fenntartását, valamint a vasút okozta károsanyag kibocsátás csökkentését.

szerző

  • Fetter Marcell
    Közlekedésmérnöki
    alapképzés (BA/BSc)

konzulens

  • Dr. Csonka Bálint
    Tudományos munkatárs, Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék

helyezés

III. helyezett