Regisztráció és bejelentkezés

Hódmezővásárhely-Szeged tram-train hatása a közösségi közlekedésre

Hódmezővásárhely-Szeged tram-train hatása a közösségi közlekedésre

Dolgozatomban a Hódmezővásárhely-Szeged között épülő tram-train forgalmi hatásait vizsgálom. Fő célom egy olyan modellt létrehozni, amellyel előre becsülhető a közösségi közlekedésben történő változás. A modell segítségével megmutatható, hogy várhatóan hogyan befolyásolja a jövőbeli forgalmak alakulását az új tram-train rendszer.

A tram-train egy olyan integrált vasút-villamos rendszert jelent, amely meglévő és újonnan épített vasút-és villamosvonalakat használva, átszállásmentes utazást biztosít két végpont között. Az új tram-train rendszer működéséhez szükség van új járművekre, amelyek átjárást biztosítanak a városi és nagyvasúti pályák között, ezzel lehetővé téve a közvetlen eljutást.

A két város közötti közösségi közlekedés fejlesztésének köszönhetően a kiépülő tram-train versenyképes alternatív eljutást biztosíthat, így csökkenthető az egyéni közlekedés aránya. A tram-train projekt egyik célja a vasúti versenyképesség javítása. Jelenleg Szeged és Hódmezővásárhely között a közösségi közlekedésen belül az autóbuszos közlekedés sokkal jelentősebb mértékében van jelen, mint a vasúti közlekedés. Ez az arány a tram-train kiépítésének hatására várhatóan változni fog.

A forgalmi modellezés VISUM szoftver segítségével történik. A bemenő adatokat az OCF-2016 projekt keretében meghatározott forgalomáramlási mátrixok alapján határoztam meg. Így az adott térségre rendelkezésre álló utasszámok alapján modellezhető a forgalom. A vizsgálat során a közösségi közlekedésen belüli módválasztásra fektetem a hangsúlyt, melyet Logit-modell segítségével fogok elvégezni. A modell várhatóan alátámasztja a szakirodalmat, miszerint a tram-train fejlesztésnek köszönhetően az autóbuszos közlekedés aránya csökkenhet.

szerző

  • Nagy Vivien
    Közlekedésmérnöki
    mesterképzés (MA/MSc), nappali

konzulensek

  • Soltész Tamás
    tudományos segédmunkatárs, Közlekedéstechnológiai és Közlekedésgazdasági Tanszék
  • Aba Attila
    tudományos segédmunkatárs, Közlekedéstechnológiai és Közlekedésgazdasági Tanszék

helyezés

III. helyezett