Regisztráció és bejelentkezés

Szabad gyűjtésű közbringarendszerek alkalmazási lehetőségeinek vizsgálata, szabályozási keretek kidolgozása – Esettanulmány: Budapest és Valencia

Kutatásom célja, hogy feltérképezzem a szabad gyűjtésű közbringarendszerek és a többszereplős üzemeltetési modellek nyújtotta lehetőségeket és alkalmazásuk előnyeit. Nemzetközi példák vizsgálatából kiindulva javaslatot teszek egy általános szabályozási keretrendszer felépítésére, amely a szabad gyűjtésű közbringarendszerek üzemeltetési követelményeire vonatkozik.

A szabad gyűjtésű rendszerek terjedésével számos városban tapasztaltak az ugrásszerűen megnövő kínálattal, vandalizmussal és parkolással kapcsolatos problémákat, mivel a profitorientált üzemeltetők különösebb előkészületek vagy együttműködés nélkül kezdték el kínálni szolgálgatásaikat. Miután a városok felismerték a problémákat, különböző lépéseket tettek az üzemeltetők kordában tartására, ajánlásokat és szabályozási kereteket alakítottak ki. Az új rendszerekkel kapcsolatos negatív hírek széles körben váltottak ki szkepticizmust a technológiával szemben. Ugyanakkor az egyre általánosabbá váló szabályozásnak és a városok és szolgáltatók közötti együttműködéseknek köszönhetően számos jó példa is született.

Dolgozatomban objektív képet szeretnék nyújtani a szabad gyűjtésű közbringarendszerekről, ennek szellemében elemeztem a technológiát és összegyűjtöttem azokat az eszközöket és megoldásokat, melyek segítségével a lehető legjobban kihasználhatók az új típusú szolgáltatásokban rejlő lehetőségek. A kutatómunkám eredményeinek gyakorlati alkalmazásaként megvizsgáltam a budapesti és valenciai közbringarendszereket, illetve javaslatot tettem a két város rendszereinek fejlesztésére.

szerző

  • Radics Miklós
    Közlekedésmérnöki
    mesterképzés (MA/MSc), nappali

konzulens

  • Dr. Tóth János
    tanszékvezető, egyetemi docens, Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék

helyezés

I. helyezett